Het Vrij Technisch Instituut in Tielt organiseerde een 24-uren innovatiekamp voor negentig wetenschapsleerlingen uit het vijfde en zesde jaar secundair onderwijs uit West- en Oost-Vlaanderen. De jongeren werden door de deelnemende peterbedrijven Grandeco, Injextru Plastics, Quadrant en de bedrijvencluster Plastics@Tielt uitgedaagd om zich van hun meest creatieve en innovatieve kant te laten zien.
Initiatiefnemer van dit innovatiekamp was RESOC/SERR Midden-West-Vlaanderen die daarbij op de samenwerking kon rekenen van de Stad Tielt, de POM West-Vlaanderen, Fabriek voor de Toekomst Nieuwe Materialen en Actie voor Starters. Hendrik Verkest, voorzitter RESOC Midden-West-Vlaanderen: “Met dit innovatiekamp wil RESOC/SERR Midden-West-Vlaanderen jongeren, die de werknemers/entrepreneurs van morgen zijn, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap in de breedste zin van het woord”.
De jongeren kregen de opdracht om in gemengde teams een creatieve én innovatieve oplossing te bedenken voor reële uitdagingen geformuleerd door vier deelnemende peterbedrijven uit de Kunststoffen- en Textielindustrie. Dat kon gaan van “hoe de naamsbekendheid van het bedrijf verhogen” over een nieuwe HR-aanpak tot het uitwerken van een goede communicatiestrategie. Een professionele jury beoordeelde het werk. De leerlingen werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van de peterbedrijven. De hoofdprijs ging naar het team Grandecafé met Bryan Vandevoorde (Spes Nostra, Kuurne), Maxime Contreras (Bernardus Technicum, Oudenaarde), Silas Deblanc (VTI, Waregem), Michiel Debrabandere (VTI, Waregem) en Ilknur Sahin (Sint Bavo, Gent). Het team kwam op de proppen met een employer brand- en wervingscampagne voor Grandeco. De jury beloofde om de bruisende ideeën niet zomaar te klasseren: “Ik was verbaasd over de vele creatieve oplossingen van de jongeren”, zegt Evy Dubois, HR Officer van Grandeco. (KC)