Foto Matthieu Marisse – Hans Boels

Thuis in het stadhuis: ondernemers uit de regio Kortrijk-Waregem laten hun stem horen

1. Investeer in de multimodale ontsluiting

“Om als regio aantrekkelijk te zijn om te ondernemen, werken, wonen en leven moeten we inzetten op een goede bereikbaarheid”, aldus regioverantwoordelijke Matthieu Marisse (links op de foto). “We hebben heel wat troeven in handen maar er is aan al onze vervoersmodi werk aan de winkel. Zo moeten we uitgaan van een optimale bereikbaarheid voor (vracht-)wagens, fietsen en openbaar vervoer van onze industriezones. De R8 ter hoogte van Kuurne-Heule moeten we doortrekken en de doorstroming op de E17, met in het bijzonder de complexen Kortrijk-Zuid, Kortrijk-Oost en Aalbeke moeten we optimaliseren. De opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk moet de ganse regio een rechtszekere toegang geven tot binnenvaart en multimodaal transport om zo duizenden vrachtwagens van de weg te halen. Onze regio is gezegend met een internationale luchthaven waar de nieuwe, duurzame technologieën en innovaties moeten verwelkomen en onze spoorinfrastructuur moet op punt worden gezet.”

2. Versterk de arbeidsmarkt en ga de braindrain tegen

Dat Zuid-West-Vlaanderen een zeer krappe arbeidsmarkt heeft is al langer gekend. Maar berusten in de situatie zou een slechte keuze zijn.

“We moeten elk talent activeren om onze bedrijven en onze regio zuurstof te geven om verder te floreren”, vult Hans Boels, voorzitter Voka regio Zuid-West-Vlaanderen, aan (rechts op de foto). “We roepen lokale besturen op om te blijven inzetten op het activeren van werklozen en niet-actieven. Levenslang leren moet ons helpen om nieuwe skills aan te leren om de jobs van morgen te kunnen invullen. We moeten als regio gerichte economische arbeidsmigratie omarmen door onder andere te investeren in het International House Kortrijk, waar expats ondersteund worden in al hun praktische en administratieve zorgen. Maar ook onze kinderen mogen we niet uit het oog verliezen door in te zetten op technisch en STEM-onderwijs. Ook hier spelen lokale besturen een cruciale rol om bedrijven en scholen meer te laten samenwerken.”

3. Voorzie in ruimte om te ondernemen en ondersteun ondernemerschap

Ruimte om te ondernemen blijft een cruciale schakel om Zuid-West-Vlaanderen klaar te stomen voor de toekomst. In de regio wordt momenteel slechts 13 hectare aan nieuwe bedrijventerreinen aangeboden. Nieuwe lokale besturen worden door Voka West-Vlaanderen aangespoord om dringend werk te maken van nieuwe bedrijventerreinen alsook van het aanpakken van leegstaande gebouwen. Reconversie van bestaande sites staat hoog op de agenda van de organisatie.

Daarbij wijst Voka West-Vlaanderen ook op de trein der traagheid als het gaat over het verkrijgen van noodzakelijke vergunningen. Het oplossingsgericht werken bij vergunningsaanvragen blijft een uitdaging. Lokale besturen moeten bedrijven beter ondersteunen bij het indienen en vervolledigen van aanvragen en oplossingsgerichter te werk gaan om zo de doorlooptijden in te korten.

Voka West-Vlaanderen doet ook een oproep naar een aantal steden en gemeenten in het bijzonder. Zo wijst ze op de grensovergang Menen-Rekkem op de E17. De grote desolate plek is de toegangspoort tot ons land en onze regio en die verdient volgens de organisatie een state-of-the-art ontmoetingsplek waar verschillende functies samenkomen. Een landmark waarmee de ganse regio kan uitpakken en ons internationaal op de kaart zet. Voka kijkt hiervoor naar een publiek private samenwerking. Daarnaast wijst Voka op de unieke opportuniteiten die de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem biedt aan de regio. Het is voor Voka West-Vlaanderen een infrastructuur die een mooi concurrentieel voordeel oplevert voor de industrie en een plek waar innovatie in de luchtvaartindustrie centraal moet staan.

4. Promoot Zuid-West-Vlaanderen als dé regio om te ondernemen, werken, wonen en leven

Om de braindrain in Zuid-West-Vlaanderen tegen te gaan moet er volgens Voka West-Vlaanderen ingezet worden op een intensieve en gerichte regiomarketingcampagne. Die campagne moet Zuid-West-Vlaanderen promoten als een regio waar het goed is om te ondernemen, werken, wonen en leven. Zuid-West-Vlaanderen heeft volgens Voka heel wat troeven die meer en beter moeten uitgespeeld worden.

“Files zijn hier beperkt, wonen is relatief betaalbaar, er is heel wat natuur om in te ontspannen, en ook op cultureel en culinair vlak staan we sterk”, aldus nog Matthieu Marisse namens Voka. “Bovendien zijn we een regio met een sterke economische motor, met topbedrijven in tal van sectoren: de voedingsindustrie, machinebouw, IT, de bouw, de dienstensector, zorginstellingen enz. Kortom: elk talent kan hier zijn gading vinden.”

Om al die talenten te bereiken pleit Voka West-Vlaanderen voor een sterke campagne gericht op de juiste doelgroepen. De ondernemersorganisatie wil niet enkel talenten die de regio – al dan niet kortstondig – voor hun studies verlaten naar de regio teruglokken. Voka West-Vlaanderen is er rotsvast van overtuigd dat er nieuw talent – dat nog geen band heeft met de regio – naar hier kan worden aangetrokken om een leven en carrière op te bouwen.

Lees via deze link onze lokale memoranda per regio nog eens door.