1. Versterk de arbeidsmarkt en ga de braindrain tegen
Onze bedrijven kampen nog steeds met de krapste arbeidsmarkt van Vlaanderen terwijl medewerkers net de belangrijkste grondstof voor onze bedrijven zijn en blijven, zo stelt Voka West-Vlaanderen. Jaar na jaar wordt het moeilijker om de vele vacatures in te vullen.
“Er moet daarom blijvend worden ingezet op het activeren van werklozen en niet-actieven zoals langdurig zieken, NEET-jongeren en migranten”, vertelt Tom Vermeersch, regioverantwoordelijke Westhoek bij Voka West-Vlaanderen. “Ook wie al aan de slag is, moet beter worden ondersteund om kennis en competenties up-to-date te houden. Levenslang leren is zeker nog niet altijd een evidentie.”
Tot slot moet er meer worden ingezet op economische migratie om de vacatures ingevuld te krijgen en moeten we gericht internationale talenten scouten die hier willen komen werken. “Eens ze in onze regio aan de slag zijn, moeten deze mensen zich uiteraard integreren, de taal leren, enzovoort”, aldus Vermeersch nog. “We pleiten dan ook voor de oprichting van een International House in Ieper en Veurne om internationale medewerkers te ondersteunen in hun zoektocht naar huisvesting, taalopleiding, culturele integratie of school en vorming.”
2. Investeer in de multimodale ontsluiting van de Westhoek
De mobiliteitsinfrastructuur in de Westhoek is al lang niet meer wat je van een welvarende regio in de 21e eeuw mag verwachten. Twee snelwegen dwarsen de Westhoek lateraal: de E40 van Brugge naar Veurne en de A19 van Kortrijk naar Ieper. Het noorden en het zuiden zijn ondermaats met elkaar verbonden. Dit maakt dat de regio op economisch vlak ter plaatse blijft trappelen.
“We pleiten daarom al jarenlang voor een moderne, veilige en vlotte verbinding tussen de vier stedelijke gebieden van de Westhoek. We hopen dan ook ten stelligste dat het dossier Complex Project Ieper – Veurne veel meer wordt dan het oplappen van de verbinding tussen Ieper en Veurne (N8)”, aldus Tom Vermeersch, regioverantwoordelijke Westhoek bij Voka West-Vlaanderen. “Het moet een mobiliteitsoplossing bieden voor de hele regio, zowel via de weg, het spoor, de binnenvaart als de fiets. Op dit moment komt zo’n regiobrede oplossing nog te weinig naar voren in de beschikbare documenten en is de scope veel te eng.”
Twee andere mobiliteitsdossiers die de Voka-gemeenschap bovenaan de agenda wil zetten zijn de doorstart van het dossier rond de omleidingsweg in Adinkerke en een dubbelspoor tussen Diksmuide en De Panne en tussen Komen en Poperinge, bovenop verdere investeringen in de uitbouw van het goederenvervoer via het spoor.
3. Geef ruimte om te ondernemen en ga constructief te werk in de vergunningverlening
De Westhoek is een dynamische ondernemingsregio met grote bedrijventerreinen in Diksmuide, Ieper, Kortemark, Poperinge, Veurne en Zonnebeke. Dit maakt de regio aantrekkelijk voor binnen- en buitenlandse investeerders. Helaas zijn er momenteel geen beschikbare bedrijventerreinen meer, op enkele hectares in het Business Park en De Vloei in Ieper na.
In totaal wordt slechts 3,49 hectare actief aangeboden en hebben de ontwikkelaars slechts 2 hectare in hun reserves, verspreid over Diksmuide, Langemark-Poelkapelle en Nieuwpoort. Dit totaal van minder dan 6 hectare staat in schril contrast met het tekort van 22 tot zelfs 42 hectare dat in de regio werd vastgesteld. De lokale besturen moeten daarom dringend nieuwe bedrijventerreinen bestemmen. Dit vergt een structurele samenwerking en een proactieve houding van alle betrokken bestuursniveaus.
Voka pleit daarom voor het bevestigen van de vier geprefereerde zoekzones die uit de oefening van de herafbakening van de kleinstedelijke gebieden van Ieper, Veurne, Poperinge en Diksmuide naar boven kwamen:
- Ieper: de zoekzone aan het kruispunt van de Pilkemseweg en de Noorderring (eens alle lichten van het openbaar onderzoek op groen staan)
- Poperinge: uitbreiding van de industriezone Sappenleen
- Veurne: de zoekzone tussen de Brugse Steenweg en de spoorweg
- Diksmuide: de zoekzones aan de Vlavaart en aan IJzer-Noord.
Daarnaast moeten lokale besturen ervoor zorgen dat omgevingsvergunningsaanvragen voor industrie en bedrijvigheid sneller worden behandeld, vinden de ondernemers uit de regio. Ook oplossingsgericht werken bij vergunningsaanvragen blijft een uitdaging. Lokale besturen moeten bedrijven beter ondersteunen bij het indienen en vervolledigen van aanvragen en oplossingsgerichter te werk gaan.
4. Promoot de Westhoek als dé regio om te ondernemen, werken, wonen en leven
Om de braindrain in onze regio tegen te gaan, moet worden ingezet op een intensieve en gerichte versterking van de regiomarketingcampagne ‘Westhoek, De Nieuwe Wereld’. Die campagne moet de Westhoek promoten als een regio waar het goed is om te werken, wonen en te ondernemen. Onze regio heeft tal van troeven die veel meer en beter moeten worden uitgespeeld.
“Om al die talenten te bereiken, pleiten we voor een sterke campagne gericht op de juiste doelgroepen”, stelt Vermeersch. “We willen niet enkel talenten die de regio – al dan niet kortstondig – voor hun studies verlieten naar de Westhoek teruglokken. We zijn er rotsvast van overtuigd dat we ook nieuwe talenten – die op vandaag nog geen band met de regio hebben – kunnen aantrekken om hier hun leven en carrière op te bouwen.”
Aanbevelingen voor de nieuwe besturen in Ieper, Veurne en Poperinge
Samen voor een ondernemersvriendelijk Ieper
“We moeten in Ieper naar één centraal aanspreekpunt op de dienst Lokale Economie, een onestopshop waar ondernemers met al hun vragen en bezorgdheden terechtkunnen”, aldus Vincent Callens, voorzitter Voka regio Ieper. “Dit zal de band tussen de stad en haar ondernemers alleen maar versterken. De knowhow op de dienst Ruimtelijke Ordening moet worden versterkt en ondernemingen moeten meer inzage krijgen in lopende dossiers én in de staving van de uiteindelijke beslissingen. Op vandaag moeten ondernemingen nog al te vaak beroep doen op derde partijen om zich te begeleiden in het vergunningsproces en dat kan niet de bedoeling zijn. Last but not least moet Ieper nog fietsvriendelijker worden. Met meer deelfietsen en een vlotte en veilige fietsdoorsteek van het station naar de bedrijvenzone kunnen we nog veel meer mensen met de fiets naar het werk krijgen.”
Een dubbele poortfunctie voor Veurne
Er valt niet naast te kijken: de economische ontwikkelingen in het Noord-Franse Duinkerke zorgen voor heel wat uitdagingen én opportuniteiten voor de regio Veurne. “We vragen daarom dat de stad het initiatief neemt voor een masterplan 2030, gekoppeld aan gerichte en meetbare acties, om van Veurne de poort naar Duinkerke (en vice versa) te maken”, aldus Pieter De Brabandere, voorzitter Voka regio Veurne, die met zijn bedrijf (Group De Brabandere( zelf actief is in Duinkerke en de rest van Noord-Frankrijk. “Een tweede poortfunctie die we weggelegd zien voor Veurne is die van een (West-) Vlaams waterstofhub. In Duinkerke komt er ook een gigantische waterstoffabriek. We moeten in de nodige infrastructuur voorzien om die waterstof tot in Veurne te krijgen, zodat de bedrijven en de regio met waterstoftechnologie kunnen pionieren.”
Promoot Poperinge als een stad die werkt
Poperinge wordt vandaag vooral als ‘stad van het goede leven’ naar de buitenwereld gepromoot.
“Maar we willen dat Poperinge in de toekomst ook wordt gepromoot als een stad waar het goed is om te werken, vooral richting de lokale jeugd”, aldus Vincent Callens. “Want jong geleerd is oud gedaan. We vragen de stad om – samen met Voka West-Vlaanderen – jongeren te helpen toeleiden naar ondernemingen voor stageplaatsen, vakantiejobs, enzovoort. Daarnaast vraagt Voka de stad nog om anderstaligen via taallessen te laten doorstromen naar de vele jobs die in de regio voorhanden zijn. Ook wat kinderopvang betreft, kan de stad nog een versnelling hoger schakelen. Zeker in schoolvakanties moet de capaciteit van de kinderopvang nog een stuk hoger.”