Baert Thomas

Thomas Baert ziet Chinese ondernemingen overstag gaan: ‘Kom uit uw kot.’

KORTRIJK - Weinig Vlaamse ondernemers hebben zoveel geïnvesteerd in China als Kortrijkzaan Thomas Baert (rechts in beeld). Met zijn vloerbekledingsbedrijf CFL Flooring, in China goed voor meer dan 3.000 jobs, is hij een cruciale speler. Wat hij nu meemaakt in China, is gelijktijdig verrassend en opmerkelijk. De bekende slogan 'Blijf in uw kot' wordt er nu op zijn kop gezet. 'Kom uit uw kot', zo luidt het parool nu. Er worden zelfs supplementaire premies betaald voor Chinezen die komen werken in plaats van thuis te blijven.       

Terwijl corona wild rond gaat in China (de laatste weken heeft waarschijnlijk tot 60 % van de mensen covid gehad), probeert de Chinese overheid in samenwerking met de privésector nu alles te doen om de economie draaiende te houden. Alle restricties zijn verdwenen, en er worden nog nauwelijks testen afgenomen in bedrijven. Dit is opmerkelijk want terwijl in Europa tijdens de peakperiode het orderwoord luidde ‘Blijf in uw kot’, wordt dit nu in China omgedraaid naar ‘Kom uit uw kot’.

Premies voor werknemers

“Het lam leggen van de economie lijkt definitief voorbij”, aldus Thomas Baert, president en founding father van CFL FLooring. “Bij CFL Flooring krijgen mensen, nadat ze covid hebben gehad, alvast een forse bonus als ze vroeger naar het werk komen. Er worden ook geen testen meer gedaan aan de fabriekspoort. Het zal interessant worden als binnen enkele weken het Chinese nieuwjaar begint. Traditioneel gaan de Chinezen dan naar hun hometown, wat steeds tot een grote volksverhuizing leidt. Verwacht wordt dat daardoor ook de mensen op het platteland massaal covid zullen krijgen. Een hele uitdaging want daar leven veel meer oudere mensen en de medische verzorging daar niet is zoals in de grotere steden.”

Hoop op beterschap

Thomas Baert mag zich een echte China-expert noemen. Hij verwacht dat het eerste kwartaal nog zeer moeilijk wordt, met mogelijks nog hogere covid cijfers. “Men is echter wel optimistisch over het tweede kwartaal want als er terug een normalisatie komt kan dit mogelijks leiden tot een hoog consumptiepatroon”, aldus Baert. “Veel consumptie werd ook uitgesteld de laatste jaren. Een te grote vraag op de lokale markt kan echter terug een impact hebben op de supply chain van de exportmarkten. Dit zou Europa – waar men er alles aan doet om de inflatie onder controle te houden – alvast niet goed uitkomen. Kortom, 2023 is nog een jaar met veel vraagtekens.”