Thomas Baert werkte in een eerder leven lange tijd voor Beaulieu of America, maar besloot op een blauwe maandag in 2004 om zijn eigen vloerbekledingsbedrijf (CFL) op te richten. En met ongezien succes.
Thomas Baert ziet naar eigen zeggen meerdere redenen om in de Amerikaanse staat Georgia (en meer bepaald in Calhoun, Gordon County) verder te blijven investeren. “We kunnen er vooral rekenen op stabiele en buitengewone arbeidskrachten”, zei Baert in een video conferentie met de lokale media. “Daarom gaan we door. Die fabriek vervult dan ook een speerpuntrol in onze strategie. Concreet zullen we dankzij deze nieuwe investering onze Amerikaanse klanten nog veel beter en sneller kunnen bedienen met de producten die zij nodig hebben.”
Straf verhaal
Het verhaal van CFL in Georgia is een straf verhaal. De fabriek werd opgericht midden ‘covid times’ (2020), maar Baert toonde zich van geen kleintje vervaard of ging de uitdaging niet uit de weg, net zoals zoals hij begin deze eeuw ook al eens bewezen had met een spectaculaire greenfield in China.
Met de investering in Calhoun wilde CFL vooral dichter bij de markt, de retailers en de eindconsument zitten, en ook de roep beantwoorden om meer dan ooit een ‘global player’ te zijn. Drie jaar later moet de bewuste fabriek zowat in omvang verdubbelen. Aanvankelijk trok Baert 70 miljoen dollar uit om de fabriek in de staat Georgia van de grond te helpen. Toen al geen kleine site en initieel ook 300 jobs. Nu zal dezelfde campus twee maal zo groot worden. De komende vijf jaar zullen er in principe ook 280 nieuwe jobs in het leven worden geroepen door de West-Vlaamse ondernemer.
CFL, voluit Creative Flooring Solutions, is wereldwijd de grootste producent van zogenaamde rigid lvt, de snelst groeiende vloersoort ter wereld.