KORTRIJK – Er is veel voorbereiding en onderhandelingen aan vooraf gegaan, maar nu is het zo ver: Thierry Vandererfven (Belberry) heeft met zijn unieke bedrijf een grote vis beet. Biermultinational AB-Inbev heeft een contract ondertekend voor de levering van zogenaamde Leffe confituur.
De Leffe kaasbegeleiders wordt dinsdag in primeur voorgesteld op de World Private Label Show in Amsterdam, de grootste beurs ter wereld waar alle producten voor de supermarkten te vinden zijn (food en non-food). Heel wat Belgische bedrijven zijn er exposant en alle belangrijke retail buyers zijn er aanwezig als bezoekers. “In mei 2018 werden we gecontacteerd door Brand Genuity London die instaat voor alle AB-Inbev licenties”, aldus Thierry Vandererfven. “Er was een specifieke vraag om een Leffe confituur te ontwikkelen die past bij de reeds bestaande Leffe Kaas Blonde & Brune. Deze kaas wordt geproduceerd door de Savencia Group en is te koop in alle supermarkten en speciaalzaken. De kaasbegeleider moest niet alleen passen bij de Leffe Kazen maar ook bij andere kazen.”
Inmiddels heeft Belberry namens AB-Inbev een licentie op zak die een looptijd heeft van drie jaar en bestemd is voor de hele Europese markt met Frankrijk, België, Italië, Nederland, UK en Duitsland als koplopers. “De kaasbegeleider kan uiteraard ook verkocht worden in de hele Europese retailmarkt”, aldus nog Vandererfven. “Wij ontwikkelden 2 kaasbegeleiders: de Abricot Blonde (een abrikozenconfituur met 55% “Bergeron” abrikozen en 10% Blonde Leffe) en de Prune Brune (een pruimenconfituur met 55% “Stanley” pruimen en 10% Bruine Leffe). Dit project kan opnieuw een significante groei betekenen voor Belberry (in 2018 al met plus 25 procent). Voor Belberry is dit een heel mooie erkenning vanwege een wereldspeler die toch oog heeft voor kleinere producenten en kwalitatieve producten.”