KORTRIJK – Kinepolis, de groep van de Kortrijkse aandeelhouder Joost Bert, publiceerde zijn halfjaarcijfers en die mogen gezien worden. Een warme zomer (zoals we gekend hebben) is niet altijd goed voor de bioscoopuitbater, maar dit maal zorgde het succes van The Lion King voor soelaas, zeker ook in België. Ook de geleidelijke introductie van laserprojectie en Real 3D in tal van bioscopen speelt een cruciale rol qua beleving.
Kinepolis (goed voor net geen honderd bioscopen) realiseerde in het eerste semester 2019 7,3% meer omzet (238,1 miljoen euro) en 3,7 procent meer bezoekers. De EBITDA steeg in deze periode met 10,6% tot 56,4 miljoen euro. De winst klom met 0,9 procent tot net geen 20 miljoen euro. De integratie van Landmark Cinemas Canada en de recent overgenomen Spaanse El Punt-bioscopen (Barcelona, Alzira) verloopt succesvol. De Kinepolis-concepten die de afgelopen maanden op de Canadese markt werden geïntroduceerd worden goed onthaald, wat vertrouwen geeft in het potentieel van een verdere uitrol, aldus het persbericht.
Kinepolis kende een moeilijk eerste kwartaal maar in het tweede kwartaal werd dat recht getrokken. De hogere bezoekcijfers zijn volgens Kinepolis te danken aan twee factoren: een sterk filmaanbod en de afwezigheid van een Wereldbeker voetbal. Bij de kaskrakers verwijst CEO Eddy Duquenne expliciet naar een sterke line-up met ‘Avengers: Endgame’ als absolute kaskraker. In eigen land zorgde het succes van ‘The Lion King’ ervoor dat België zijn achterstand volledig heeft ingehaald. Op één maand tijd wist The Lion King al 1,2 miljoen Belgen naar de bioscoop te lokken. Alen de prent Titanic deed ooit beter.
Kinepolis laat ook nog weten dat het een succesvolle uitgifte van een obligatielening wist te realiseren, goed voor een totaal bedrag van 225 miljoen euro. “Dit zorgt niet alleen voor een lange-termijn herfinanciering van onze investeringen maar verschaft ons ook de nodige middelen voor een verdere financiering van onze expansiestrategie”, aldus het duo Bert-Duquenne.