Arena Nederland

The Arena Group geeft nu ook aan 3 Nederlandse voetbalstadions een zinvolle invulling

KORTRIJK - Het fenomeen is bekend: op zaterdag of zondag komt massaal veel volk naar het voetbalstadion afgezakt. En op andere dagen staat de infrastructuur er grotendeels onbenut bij.  De Arena Group heeft ban een zinvolle invulling van die ruimtes binnen en buiten, zijn businessmodel gemaakt. De vraag blijft niet uit, de successen volgen. Na België gaat nu ook Nederland voor de bijl. Binnen de Arena Group van CEO Michiel Vanderheyden volgt de Kortrijkse Ann Vantomme de zaken commercieel op.

Met zeven zijn ze al, de Belgische voetbalclubs waarmee The Arena Group een overeenkomst heeft voor de exploitatie van hun stadion. Het succesvolle concept waarbij het stadion op niet wedstrijddagen gebruikt wordt voor bedrijfs- en andere evenementen, wordt nu ook uitgerold in Nederland. The Arena Group, met thuisbasis in Gent, gaat aan de slag in de stadions van drie clubs uit Eredivisie en de Eerste Divisie: NAC Breda, FC Utrecht en FC Den Bosch. “De infrastructuur die aanwezig in voetbalstadions is uitermate geschikt voor events. Het potentieel is enorm”, stelt Michiel Vanderheyden van The Arena Group.

De financiële toestand van vele voetbalclubs blijft precair. De inkomsten zijn sterk afhankelijk van sportief succes, tv-rechten en sponsorcontracten. Vooral de rendabiliteit van kleinere clubs staat onder druk. Het wordt steeds moeilijker om grote sponsors te vinden en in België gaan straks ook de nieuwe regels in waarbij gokbedrijven geen zichtbare rol als sponsor meer mogen vervullen. Het diversifiëren van de inkomsten en aantrekken van nieuwe leads voor sponsoring zijn dus een absolute noodzaak”, aldus Michiel Vanderheyden en Ann Vantomme namens The Arena Group.

Onderbenutte infrastructuur

Net dat is het werkveld van The Arena Group. Na de ingebruikname van de Ghelamco Arena in Gent in 2013, werd de groep opgericht om het meest recente voetbalstadion in België ook op niet -wedstrijddagen te laten renderen. Vanderheyden en zijn team, die ruime ervaring hebben in het organiseren van bedrijfs- en publieksevents, zagen in dat een voetbalstadion over uitstekende faciliteiten beschikt: een vlotte bereikbaarheid, ruime parkeermogelijkheden, multifunctionele zalen en een goede logistieke uitrusting.

Dat zo’n commerciële exploitatie van een stadion werkt, bewees The Arena Group in eerste instantie bij KAA Gent. Intussen sloten ook Anderlecht, Standard, Racing Genk, Charleroi, Moeskroen en zelfs Knokke een overeenkomst. Op jaarbasis organiseert de groep nu 350 tot 400 events in de stadions, wat goed is goed voor 45.000 bezoekers en een omzet die in 2023 zo’n 7 miljoen zal bedragen.

De stap naar Nederland

Na het succes in België lonkt voor The Arena Group nu dus de Nederlandse markt. NAC Breda, FC Utrecht en Den Bosch zijn de eerste clubs met wie het bedrijf een overeenkomst heeft gesloten. “Een grote troef is alvast de moderne infrastructuur die daar we ter beschikking krijgen”, zegen Michiel Vanderheyden en Ann Vantomme. “Dat schept heel wat mogelijkheden, niet alleen op B2B- en B2C-vlak, maar ook voor ons als bedrijf. Het maakt het voor ons immers makkelijker om er nieuwe belevingsconcepten uit te werken, die de stadions als event- en netwerklocatie nog aantrekkelijker zullen maken. De uiteindelijke bedoeling is uiteraard dat de voetbalclubs daar beter van worden, net zoals we dat in België hebben kunnen realiseren”, aldus Michiel Vanderheyden.

Om de uitbating van de Nederlandse stadions te verzorgen, heeft het bedrijf extra personeel aangeworven. The Arena Group telt nu 15 medewerkers en wil tegen 2025 groeien naar een omzet van 10 miljoen euro. Verdere uitbreiding in België en Nederland maakt immers deel uit van de strategie.