KORTRIJK – De vzw Textirama werd in 1958 opgericht om de Belgische textielindustrie te promoten en te versterken. De vzw deed dat lange tijd via de succesvolle textielbeurzen MoOD (voorheen Decosit) en Intirio. De toenemende digitalisering en de huidige economische dynamiek dwingen de textielsector om nieuwe en meer innovatieve paden te betreden. Mede daarom heeft de vzw een totaal nieuwe aanpak gekozen en werd Textirama Foundation in het leven geroepen, met de bedoeling startkapitaal te leveren voor innovaties in textiel en zo ook het imago van de sector een impuls te geven.
Textirama Foundation zal in principe tweemaal per jaar een oproep lanceren voor projecten en ideeën die de sector kunnen innoveren. Er worden twee doelgroepen beoogd. Studenten en kennisinstellingen zijn de eerste doelgroep. Ze kunnen concepten of ideeën indienen waarvoor de haalbaarheid nog onderzocht dient te worden. Uit deze groep zullen twee kandidaten gekozen worden die elk 5.000 euro ondersteuning ontvangen. De tweede doelgroep zijn ondernemers met een project waarvoor al een prototype of een proof of concept bestaat. In deze categorie zal één winnaar gekozen worden die liefst 40 000 euro ontvangt.
“Innovatie begrijpen wij als verandering die waarde creëert voor de textielindustrie”, aldus de initiatiefnemers van het new look Textirama Foundation. “Hoewel vooral technologische verandering vandaag economische meerwaarde creëert, kunnen de projecten meerdere aspecten omvatten. Ze kunnen bijvoorbeeld zuiver marketinggericht zijn maar evenzeer de digitalisering van het productieproces of de logistiek betreffen. Kortom: de ingediende innovaties kunnen media, markten, producten en processen omvatten (M2P2).”
Sector stimuleren
De Foundation gelooft dat in de huidige digitale transitie kansen schuilen die de sector een jonger en dynamischer imago kunnen bezorgen. De van huis uit traditionele en misschien zelfs behoudsgezinde textielwereld is toe aan een nieuwe dynamiek die de sector weer aantrekkelijk maakt voor investeerders, jonge ondernemers en personeel met een groot potentieel. Françis Dejonge, de drijvende kracht achter De Witte-Lietaer, is voorzitter van de vzw Textirama: Hij ziet het zo: “De textielsector heeft in de voorbije decennia een aantal overlevers en sterke bedrijven voortgebracht. Dat is hoofdzakelijk door innovatie – op velerlei vlak – gebeurd. Om de sector daarin verder te stimuleren en hem anderzijds ook het bijhorende positieve imago te geven, hebben we Textirama Foundation in het leven geroepen. Want innovatie is het zakencijfer van de toekomst.”
Ervaren jury
De deelnemers kunnen hun project digitaal indienen, waarna ze worden uitgenodigd om in een pitch hun idee aan de jury toe te lichten. Deze jury is samengesteld uit ondernemers in de textielsector en experten die ervaring hebben in de start-up/scale-up wereld. De voorzitter van de jury is Piet Verhoeve, voormalig CEO van Hangar K, ‘winnovator’, auteur en professor ingenieurswetenschappen aan de UGent. Hij neemt samen met de voorzitter van Textirama vzw, Francis Dejonghe, het roer in handen. “Een award is op twee manieren belangrijk”, aldus Piet Verhoeven. “Enerzijds is er de geldelijke prijs, die een springplank kan zijn voor het bedrijf. Maar belangrijker nog is de uitgesproken erkenning:het feit dat een aantal doorgewinterde experten uit diverse domeinen het idee relevant vinden als innovatie voor de textielindustrie. Dàt is de blijvende waarde van de award die Textirama Foundation tweemaal per jaar uitreikt. Die waarde kan je inzetten in de bedrijfsvoering, bijvoorbeeld om investeerders aan te trekken, om klanten te overtuigen of uw geloofwaardigheid als ondernemer te versterken.”