IZEGEM – Niet toevallig bij het begin van een nieuw academiejaar, pakt het Izegemse Televic (specialist in digitale toepassingen) uit met een studie over digitaal examineren in het onderwijs. Deze vorm van examens afnemen zou bijdragen tot een kwalitatiever onderwijs, aldus Televic. In academische kringen bestaan daar twijfels over en vindt men dat de mondelinge toets nog altijd een beter inzicht verschaft in de examinandus en zorgt voor meer accurate en minder betwiste beoordeling scores.
Televic Education onderzocht trends in en bereidwilligheid tot digitaal examineren in het Vlaamse onderwijs. De digitalisering heeft immers al jaren een sterke invloed op het dagelijkse leven. Niet alleen onze kinderen zijn niet meer weg te slaan van hun vertrouwde scherm, maar ook in de professionele werkcontext zijn digitale tools en platformen alomtegenwoordig. Het onderwijs kan hierbij niet achterblijven. Ook dit school- en academiejaar worden nieuwe digitale stappen gezet die het leven van de leerkracht en leerlingen moeten helpen verbeteren. Digitaal examineren of e-assessment komt de laatste jaren dan ook meer en meer in beeld in het onderwijs.
Televic zocht antwoorden op een aantal prangende vragen. Klopt het dat digitale examens aan een sterke opmars bezig zijn? En hoe sterk leeft het examen op pen en papier nog in de Vlaamse klas? Welke problemen kan digitaal examineren voor (hoge)scholen en universiteiten oplossen? En hoe komt het dat e-assessment bij verschillende onderwijsinstellingen nog in de kinderschoenen staat?
Papier is nog alomtegenwoordig
Uit het onderzoek van Televic Education blijkt dat digitaal examineren in de meeste onderwijsinstellingen wel al zijn intrede heeft gedaan, maar eerder beperkt wordt gebruikt in de dagelijkse praktijk. Digitaal examineren blijft in het algemeen ondergeschikt aan de ‘klassieke’ papieren examens. Opvallend daarbij is dat 20% van de ondervraagde onderwijsinstellingen nog uitsluitend op papier examineert, en dus nog geen stappen richting online examens gezet heeft. Bij de resterende 80% werd er reeds een beperkte vorm van digitaal examineren geïntroduceerd, maar geen enkele school vertrouwt zijn examens al maximaal toe aan een digitaal platform. Papier blijft dus alomtegenwoordig. Door de wol geverfde professoren van hun kant zweren nog altijd bij de mondelinge proef bij de beoordeling.
E-assessment draagt bij tot kwalitatiever onderwijs
Toch beweegt er wat in het onderwijslandschap met betrekking tot examens. Bij maar liefst 76% van de ondervraagde onderwijsinstellingen is digitaal examineren één van de topics die in het strategische beleid zijn opgenomen. Zij zien in digitaal examineren vooral het voordeel van tijdswinst bij het opstellen en verbeteren van examens, en veronderstellen dat de vrijgekomen tijd dan kan worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. Deze veronderstelling is correct, bevestigt ook Joris Vanholme, business development manager van Televic Education: “De tijd en inzichten die digitaal examineren oplevert, kunnen nuttig ingezet worden in de zoektocht naar oplossingen voor de uitdagingen in het onderwijs. De tijd die leerkrachten, docenten of professoren besteden aan verbeteren kunnen zij immers niet gebruiken om hun cursus of lesaanpak te verbeteren, of om in dialoog te treden met hun studenten. Ik geloof er dan ook sterk in dat de leerkracht door de introductie van digitaal examineren niet langer of meer hoeft te werken, maar de vrijgekomen tijd net efficiënter kan invullen.”