Merkwaardig aan het verhaal van Enbro is dat het niet alleen in eigen land een positie wist te veroveren, maar ook in het buitenland. Ook in Frankrijk, Duitsland, Polen en Oostenrijk heeft het Kortrijkse bedrijf inmiddels zijn tentakels.
Enbro is het verhaal van een bedrijf dat altijd zijn eigen grenzen wist te verleggen, en inmiddels omzeggens het hele spectrum van de energiemarkt covert (inclusief laadpalen), en dat zowel op de B2B als op de B2C-markt. “Wij matchen energieleveranciers (in België 9 spelers) met bedrijven groot of klein, én met particulieren”, zegt Luc Demeyere. “Dat kan zowel online als via directe sales- to-sales onderhandelingen. Met Enbro hebben we een uniek dataplatform ontwikkeld waarop we elke dag alle gegevens rond energieverbruik in België verzamelen en als basis gebruiken voor ons strategisch advies aan bedrijven of particulieren. Bedoeling is altijd om de beste en meest duurzame oplossing te bieden voor elke vraag, en dat maakt ons zonder overdrijven uniek. Wij analyseren, negotiëren, finaliseren energiecontracten, maar staan ook in voor de follow up.”
Overtuigende cijfers
Dit jaar wist Enbro ook zijn kapitaalstructuur te versterken middels de bijkomende inbreng van een solide partner als FPIM. Dit jaar mikt Enbro op een geconsolideerde omzet van 100 miljoen euro. Een bewijs dat de aangeboden energiecontracten, waarbij Enbro als go between dient, aanslaan. In total werden al 445.000 energiecontracten genegotieerd met Europese leveranciers. Indrukwekkend toch wel.
Op payrol staan nu 100 medewerkers, voltijds equivalenten. Tegen eind 2025 wordt gemikt op een verdubbeling van de omzet naar 200 miljoen euro. Enbro noemt zichzelf de enige partij in Europa die vanuit ervaring en vanuit een onafhankelijke positie
aan de gebruiker een verhaal kan vertellen waarbij alle partijen (gebruiker, leverancier en overheid) stabiel en met vertrouwen hun positie in de markt kunnen bestendigen.
Slimme transitie
Als de toekomst van de energiemarkt ter sprake komt, moeten Luc Demeyere en Stijn Rigolle niet lang nadenken. “De grote uitdaging ligt hem in de slimme transitie”, zeggen ze. “Vroeger had je één tarief, en dat was het. Hoeft het gezegd dat dit unilateraal in het belang was van de producent? Mits slim gebruik te maken van nieuwe technologische mogelijkheden, zal de consument meer en meer zijn voordeel kunnen doen. We staan klaar om hem daarin te begeleiden via een uitbreiding naar stuurbare hernieuwbare oplossingen (warmtepompen, HVAC, zonneboilers, …).”
De tandem Demeyere-Rigolle toont ook ambities als er vooruit wordt gekeken. “In eigen land merken we dat 91 procent van de Belgische huizen nog geen zonnepanelen heeft liggen, dat schept dus nog voldoende groeikansen”, zeggen Luc Demeyere en Stijn Rigolle. “Internationaal willen we blijven doorgroeien met ons aanbod aan energiecontracten.”
Terugblik op energiecrisis
En hoe ze vandaag terugkijken op de energiecrisis van vorig jaar? “Het was een wake up call voor iedereen om het belang in te zien van energie”, zeggen Luc Demeyere en Stijn Rigolle. “Weet u, soms moesten we zelfs aan psychologische begeleiding doen bij de klanten. Iedereen heeft er ook wel de nodige lessen uit getrokken. De leveranciers zijn meer risico avers geworden, en sturen nu ook meer aan op flexibeler contracten. Ook voor ons was het een weinig opbeurende ervaring want plotsklaps konden we geen inkomsten meer genereren. Maar we hebben er ons doorgeslagen. We hopen dat de balans die de markt nu opnieuw heeft gevonden, zal blijven. Wat de markt nodig heeft is meer positivisme, minder defaitisme.”