Bij duaal leren staat werkplekleren centraal: leerlingen volgen één dag per week lessen op de campus en leren de resterende vier dagen al doende bij een onderneming. Over heel Vlaanderen startten vorig schooljaar zo’n 4.000 leerlingen aan een duaal leertraject, 1.400 of 35% daarvan deden dat via Syntra. Met deze stijging positioneert Syntra zich verder als grootste aanbieder van duale leertrajecten in Vlaanderen.
Op 30 augustus waren er voor dit schooljaar al 22% meer inschrijvingen dan het totaal aantal inschrijvingen vorig jaar (bij de afsluiting eind september). Vorig schooljaar waren er ook al 52% meer inschrijvingen dan het jaar daarvoor, schooljaar 2022-2023. In Limburg en Oost-Vlaanderen werd de grootste stijging genoteerd. Maar ook in Brussel en West-Vlaanderen waren er meer inschrijvingen: in beide gevallen van 114 naar 135, dat is 18,5% meer dan vorig jaar.
Ook het aantal inschrijvingen voor de voorbereidende infosessies en intakes voor duaal leren steeg sterk, een voorbode voor de inschrijvingen die wellicht nog volgen in de maand september. Nieuwe kandidaten tonen daarbij vooral interesse in een leertraject voor de dienstensector, gevolgd door zorg en voeding.
foto: Syntra West archief
Een positieve keuze
Sinds 2019 kunnen leerlingen in het secundair onderwijs kiezen voor duaal leren, waarbij ze leren op de werkvloer combineren met leren bij een educatieve instelling, met name Syntra (de grootste), het voltijds secundair onderwijs of het deeltijds beroeps-secundair onderwijs.
Syntra gelooft in de kracht van een duaal traject als een positieve beroepskeuze. Ze merken dat werkgevers deze leerlingen graag zien komen. “We zien dat jongeren die een duale opleiding hebben doorlopen veel grotere slaagkansen op de arbeidsmarkt hebben want 95% is binnen het jaar al aan het werk”, aldus Vanessa De Leeuw namens Syntra. “Bovendien daalt zo het aantal studenten dat zonder diploma de schoolbanken verlaat. We blijven vastberaden inzetten op duaal leren, onze nauwe band met ondernemend Vlaanderen en Brussel komt helemaal tot uiting in deze leervorm.”