KORTRIJK – Wie zo snel groeit als scale-up Signpost (elk jaar met minstens 50 procent) heeft volk nodig, goed volk. CEO Arne Vandendriessche heeft zopas zijn honderdste medewerker in huis gehaald. De Kortrijkse kmo Signpost heeft zich tot roeping gesteld de digitalisering van en het e-leren in het onderwijs vorm te geven. Het doet dat zowel met het aanbieden van excellente software, hardware en digitale leerpakketten. Na België, lonkt nu ook meer en meer het buitenland.
Signpost groeit elk jaar met minimaal 50 procent. “We investeren onze centen in groei en dus ook in mensen”, aldus Arne Vandendriessche. “We hebben deze week onze honderdste collega verwelkomd. We groeien in alle business units (software, hardware, digitale content) maar vooral op digitale methode concepten, als digitale uitgever dus. In 20 scholen in Vlaanderen zijn zo’n 5000 leerlingen en leerkrachten volledig digitaal gestart, zonder klassieke schoolboeken. Elke leerling heeft een laptop, de juiste software én toegang tot de eerste allesomvattende digitale leermethodes. Deze digitale leerpaden kwamen tot stand door een samenwerking van tientallen enthousiaste leerkrachten, onderwijskundigen en technische experten. Deze vakken zijn een pak goedkoper dan traditionele boeken maar hebben veel meer opties en mogelijkheden. We gaan de strijd aan met bijvoorbeeld invulboeken. Een zeer kwalijke methode die de laatste tien jaar opgang maakte. Koop, vul in, smijt weg. Totaal anti deze tijd. Waarom wordt dat soort boeken dan gemaakt? Puur omdat ze telkens opnieuw herdrukt kunnen worden? We zijn altijd op zoek naar gemotiveerde leerkrachten die willen meedenken en meewerken.”
De lokroep van Spanje en Frankrijk
De grote focus van Signpost staat nu ook op het buitenland, met stip op Frankrijk en Spanje. “We hebben de laatste maanden mensen aangeworven in Lyon en Parijs”, zegt de CEO. Franse steden waar er veel universiteiten en studenten zijn. Idem in Spanje. Daar zitten we nu in Madrid en Barcelona. Allemaal profielen die hogescholen en universiteiten zullen bezoeken. Dus met een link naar IT en onderwijs. Ons Academic software platform – met 900 softwaretitels – slaat daar aan. We willen graag snel van 400.000 gebruikers (2020) naar 1 miljoen. We hebben trouwens nog een aantal vacatures: naast uitgevers en leerkrachten, zoeken we onder meer een CTO (chief technologie officer), cloud specialisten en hardwaretechniekers.”