Studiebureau Jonckheere werd in 1959 opgericht door Amand Jonckheere. Huidig zaakvoerder Koen Jonckheere stapte in 1992 in de zaak en recent kwamen Filip Algoedt en Bart Deschaght er als nieuwe vennoten bij. Samen bouwden ze het bureau uit tot een gerenommeerde speler voor advies, planning, ontwerp en opvolging van infrastructuur- en mobiliteitsopdrachten in heel Vlaanderen. Daarbij zet het sterk in op een duurzame, verantwoorde manier van bouwen, met een slimmer ruimtegebruik.
“Onze eigen cohousing- en coworkingplek vertaalt eigenlijk perfect waar we voor staan”, zegt Koen Jonckheere. “Hier gaan functies als wonen, werken en ontmoeten naadloos in elkaar over. Zo huisvesten onze drie huurappartementen vier bewoners. Zij delen met elkaar de leefruimte en de keuken. Die keuken mogen ook onze medewerkers gebruiken. Dat samenwonen creëert alvast een leuke dynamiek. Zeker de bewoners genieten van de sociale meerwaarde, maar ook voor onze werknemers werken de onderlinge contacten inspirerend.”
Win-win
Nu gaat Jonckheere nog een stap verder in zijn operatie ‘warme buurt’. Zo kunnen bewoners vanaf nu ook gebruik maken van een van de elektrische wagens van het bedrijf. Daarvoor werd een samenwerking aangegaan met het elektrisch autodeelsysteem van de burgercoöperatie CoopStroom.
Zowel voor CoopStroom als Studiebureau Jonckheere is dit een win-winsituatie. “Dankzij deze samenwerking kunnen we een nieuwe wagen toevoegen aan ons gamma, tegelijk vermindert Studiebureau Jonckheere de kosten voor hun wagen door hem te delen met de buurt”, stelt Cedric Depuydt van CoopStroom. “Het inbrengen van een wagen in ons systeem kost overigens niets. Integendeel, je hebt de mogelijkheid om de aankoopprijs volledig terug te verdienen, want hoe meer de wagen gedeeld wordt, hoe meer het je als eigenaar oplevert.”
Ook het stadsbestuur ondersteunt het initiatief. “In Brugge geloven we sterk in deelwagens en elektrificatie. Deze deelwagen is dan ook een mooi voorbeeld van hoe zowel bedrijven als Bruggelingen zich kunnen inzetten mobiliteit loont want bedrijven kunnen op deze manier ook iets bijverdienen”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “Hoe meer de wagen immers wordt gebruikt, hoe sneller de investering in de wagen wordt terugverdiend. Het project zal ongetwijfeld een inspiratie vormen voor andere bedrijven die meer willen inzetten op duurzame mobiliteit. Het na de kantooruren delen van wagens, laadpalen met de buurt is immers de toekomst.”