Unizo Finalisten KMO vh Jaar 21

Studiebureau Jonckheere, Barias en Outdoor Wood Concepts strijden om de titel West-Vlaamse KMO van het Jaar

ROESELARE - In Roeselare werden de finalisten bekend gemaakt van de prestigieuze wedstrijd van UNIZO West-Vlaanderen. Jaarlijks verkiezen zij de meest beloftevolle KMO en de KMO van het Jaar. Voor elke categorie zijn 3 finalisten. Dit jaar wordt de prijs uitgereikt op 14 oktober in het concertgebouw in Brugge tijdens hét netwerkevent Business Up. Een deskundige jury beslist de komende weken na enkele bedrijfsbezoeken wie per categorie aan het langste eind trekt.

 

Zowel voor de categorie beloftevolle KMO van het Jaar als voor de categorie KMO van het Jaar werden er telkens 3 finalisten geselecteerd door  de jury op basis van ingediende dossiers. “Er was ook dit jaar heel wat enthousiasme om deel te nemen aan de wedstrijd, dus het was geen makkelijke klus om al een selectie van 3 te maken”, zegt Robert Schaut, directeur ad interim van Unizo West-Vlaanderen. “Het zal ongetwijfeld nog een moeilijkere opdracht zijn om een winnaar per categorie te kiezen.”

Beloftevolle KMO van het Jaar

Dé vereiste om in deze categorie mee te mogen doen is dat je niet langer dan 5 jaar mag bestaan. Voor de finalisten in deze categorie is dat dus het geval. De eerste finalist is het Oostendse Keypoint. Keypoint is de digitale assistent voor alle partijen die een beslissingsbevoegdheid hebben over herstellingen en onderhoud aan gebouwen, het beheer en de communicatie maar ook voor het verlenen van advies en ondersteuning. Via hun digitaal samenwerkingsplatform worden alle betrokken partijen gekoppeld en wordt dossierbeheer sterk geautomatiseerd en efficiënter. Een dossier wordt zo digitaal, transparant en relevant op het juiste moment én dat voor iedereen. Hiervoor bouwen zij ook tal van koppelingen met beheersoftware uit hun respectievelijke doelmarkten. Daarnaast beheren zij ook hun eigen herstelnetwerk over gans België dat alle types van opdrachten kan herstellen, zowel binnen als buiten de verzekeringen.

Als tweede kanshebber kwam Mon Dada uit de bus. Pauline van Mon Dada biedt volledig natuurlijke luxe- en lifestyle-producten aan, zo milieuvriendelijk mogelijk, zonder concessies te doen op design. Ze is van mening dat natuurlijke geuren een alledaagse luxe moeten zijn en ons leven echt moeten verbeteren. Een milieubewust bedrijf dat er voor kiest om recycleerbare of herbruikbare verpakkings- en verzendmaterialen te gebruiken. Pauline streeft ernaar om zo weinig mogelijk plastic te gebruiken.

Als derde en laatste finalist in deze categorie mag La Fleur Rouge meedingen naar de eindwinst. La Fleur Rouge is een heel persoonlijk verhaal. Zaakvoerder Annelies Blomme zette haar familienaam in als uitgangsbord. Als pittige roodharige wilde ze de passie voor haar vak symboliseren in het kleur rood. Opgegroeid in de Westhoek ‘Where the poppies grow‘, werd La Fleur Rouge geboren.

‘Personal branding’ was bij het ontstaan van LFR geen commerciële strategie, enkel een bewuste keuze. La Fleur Rouge maakt de optelsom van mediatraining, video en strategische implementatie.

Drie volwassen kmo’s

Voor de categorie KMO van het Jaar zijn enkele voorwaarden om aan te voldoen, maar kan eigenlijk door bijna elke KMO ingeschreven worden. Ook hier zijn 3 sterke finalisten.

Outdoor Wood Concepts is fabrikant van massief houten gevelbekledingen, terrassen en tuinschermen. OWC biedt daarbij creatieve, innovatieve en kwalitatieve oplossingen voor een duurzame buitenverfraaiing van elke woning, met een architecturale meerwaarde als resultaat. Maar ook winkels, kantoren en bedrijfsgebouwen hebben intussen hun eigentijdse houten oplossingen en toepassingen ontdekt. Jaren geleden gegroeid vanuit een traditionele houthandel kunnen ze bij Outdoor Wood Concepts® terugblikken op een gedegen ervaring, een sterke markt- en materialenkennis en een drang naar vernieuwing, zowel op esthetisch als op technisch vlak. Een nauwe samenwerking met designers maakt van hen trendsetters op vlak van design en innovatie. Ze denken continu mee met verdelers, plaatsers, bouwheren en architecten om hun project steeds een opmerkelijk resultaat te geven.

Barias helpt bedrijven met het verpakken en stockeren van hun gekoelde voedingsproducten zodat ze tijdig, snel, flexibel en efficiënt hun product kunnen vermarkten en hun verkoop stimuleren.

Hun identiteit, hun bestaansreden, is oplossingen bieden aan producenten om hun gekoelde voeding consumentenproof te maken. Dit kan dankzij verregaande specialisatie en diversificatie in co-packing en handling. Hun kennis, flexibiliteit en snelheid maakt het mogelijk om in te spelen op de snel veranderende markt en het bijhorende consumentengedrag. Zo kunnen ze mensen wereldwijd een goede eet- en levenskwaliteit bieden.

Studiebureau Jonckheere tot slot profileert zich als een meedenkende en betrouwbare technische partner van steden, overheden, intercommunales, projectontwikkelaars, architecten en andere studiebureaus. In het hoofdkantoor in Brugge en in het satellietkantoor in Leuven hebben ze een ‘denk-tank’ en een ‘doe-tank’ geïnstalleerd met bouwkundig ingenieurs, planologen, landschapsarchitecten en projectmanagers die houden van een technische uitdaging. Als ambitieus groeibedrijf willen ze hun goede naam, unieke service en ijzersterke ervaring verder uitbreiden, zonder het familiaal karakter uit het oog te verliezen.