Een onderzoek van de Europese Commissie stelt dat de opkomst van e-commerce de handel op zijn kop zet. Fabrikanten stellen steeds strengere voorwaarden en leggen prijzen op aan handelaars, maar niemand heeft baat bij een prijzenslag. In een gezond en duurzaam ecosysteem hebben de fabrikanten en winkeliers elkaar nodig en vormt e-commerce een onmisbaar distributiekanaal dat een meerwaarde biedt voor zowel handelaars als klanten. Het Roeselaarse Storesquare, dat een de lokale handelaar een online marktplaats biedt, ging de uitdaging aan om een goed ecosysteem te vinden tussen fabrikant, groothandel, handelaar en eindconsument. Storesquare werd in februari 2016 gelanceerd als online marktplaats voor de lokale handelaar. Het initiatief van Roularta, KBC en Unizo heeft alvast zijn intrede in de wereld van de e-commerce niet gemist. Met 23 medewerkers, een verdrievoudiging op amper acht maanden tijd, een maandelijkse omzetstijging van meer dan 10 procent en 550 aangesloten handelaars, kan gerust gesproken worden over een vliegende start. Met de recente doorgevoerde kapitaalsinjectie van 3,7 miljoen euro demonstreren partners Roularta Media Group (RMG) en KBC de vastberadenheid om van Storesquare de “Amazon” van België te maken voor de Belgische buurtwinkel.
Het online zaken doen is in België een relatief nieuw fenomeen. De bekendste -in België actieve- webwinkels zijn buitenlandse ketens. Storesquare heeft als doelstelling de lokale winkelier een e-commerce platform te bieden. Op die manier kan ook de buurtwinkel tegemoet komen aan de stijgende digitalisering, want 75 procent van de Belgische internetgebruikers koopt wel eens online. De lokale kmo in Vlaanderen blijkt echter terughoudend want uit onderzoek blijkt dat 59 procent van deze bedrijvengroep zelfs helemaal niet online aanwezig is. De verandering in het consumenten gedrag lijkt niet echt omkeerbaar dus is de digitalisering van de wijkwinkel noodzakelijk. “Het Storesquare verhaal begint niets te vroeg,” zegt Xavier Bouckaert, CEO van RMG. “De grote internationale spelers à la Amazon, Bol.com en Zalando bijvoorbeeld, waar vele online kopers zich vandaag de dag vooral op richten, onttrekken uiteindelijk veel geld aan de Belgische economie én aan de lokale handelaar. Maar we zien het tij keren en daar zal Storesquare zeker een rol in spelen. ,” aldus Roularta CEO Xavier Bouckaert. (KC)
info: www.storesquare.be