De krapte op de arbeidsmarkt is geen nieuw fenomeen, maar in de Westhoek is de situatie uitzonderlijk zorgwekkend, zelfs voor de internationale bedrijven die de regio heeft.
“Bij Voka gebruiken we de term spanning op de arbeidsmarkt om de verhouding tussen werkzoekenden en openstaande vacatures te meten.In Vlaanderen ligt dit cijfer gemiddeld op 2,7 à 3, wat betekent dat er ongeveer 3 kandidaten beschikbaar zijn per vacature”, legt Tom Vermeersch van Voka uit. “In West-Vlaanderen zakt dit naar 2 kandidaten per vacature, terwijl de situatie in Westhoek, en meer bepaald in het arrondissement Diksmuide, bijzonder nijpend is met minder dan 1 kandidaat per vacature. Dit betekent dat er vaak geen enkele kandidaat is voor een openstaande functie. Zelfs met de beste HR-inspanningen blijft het extreem moeilijk om geschikte profielen te vinden.”
De vooruitzichten zijn alarmerend. Door de vergrijzing stromen meer mensen uit de arbeidsmarkt dan er nieuwe instromen, wat de krapte alleen maar verder zal doen toenemen. Daarnaast trekt de groeiende bedrijvigheid in het aanpalende Noord-Frankrijk veel Franse arbeidskrachten aan die eerder als grensarbeiders de grens overstaken om in de Westhoek te werken, maar nu dichter bij huis blijven.
Bedrijven bundelen krachten
Om dit probleem aan te pakken is een mentaliteitsverandering essentieel. Met een ludieke bewustmakingscampagne willen bedrijven en gemeenten mensen overtuigen om in de regio te blijven én te komen werken. Er zijn immers volop uitdagende carrièremogelijkheden bij innovatieve en internationaal groeiende bedrijven. Er is in elk opzicht ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en een doorgroeitraject.
Initiatiefnemer voor de campagne Dienstverlenende Vereniging Westhoek, in opdracht van de gemeenten uit de Westhoek, krijgt hierbij ondersteuning van het Vlaams Netwerk van Ondernemingen (VOKA) en 8 toonaangevende bedrijven uit de regio: Aviko, Bellewaerde, PepsiCo Veurne, Bouwbedrijf Furnibo NV, Valcke Prefab Beton, DUCO Ventilation & Sun Control, e-BO Enterprises en Picanol Group.
Samen vertegenwoordigen deze bedrijven meer dan 180 openstaande vacatures, met een bijzonder grote vraag naar ingenieurs, technische profielen, IT’ers en arbeiders. “Elke vacature invullen is tegenwoordig een strijd,” klinkt het bij de bedrijven. “Het tekort aan kandidaten raakt álle functies.”
Creatieve invulling
Bedrijven spelen creatief in op de HR-uitdagingen van vandaag door de sterke punten van de regio te benadrukken. De Westhoek biedt tal van voordelen, te beginnen met de lagere bevolkingsdichtheid die zorgt voor een hogere leefbaarheid. Minder fileleed, een toegankelijkere huizenmarkt en heel wat open ruimte dragen bij aan een gezonde work-lifebalance.
Daarnaast biedt de regio een breed scala aan innovatieve wereldspelers in diverse sectoren, die niet alleen een rijk aanbod aan vacatures aanbieden, maar ook een vooruitstrevend HR-beleid hanteren. Dit beleid omvat competitieve en gebenchmarkte salarispakketten met extralegale voordelen, doorgroeimogelijkheden en interne leertrajecten. Het merendeel van de bedrijven biedt bovendien een cafetariaplan aan, dat medewerkers voordelen biedt in elke fase van hun leven.
Werknemers die in de Westhoek actief zijn, geven een hoge tevredenheid aan. Bij een bevraging van de anciënniteit in de deelnemende bedrijven blijkt de gemiddelde anciënniteit 11,6 jaar te zijn, hoger dan het Vlaamse gemiddelde.
Versterk de Westhoek én je carrière
Werken in de Westhoek krijgt alle aandacht met een opvallende bewustmakingscampagne die de troeven van de regio belicht. Onder de noemer “het West-bewaarde geheim” zet Dienstverlenende Vereniging Westhoek jobs in de regio in de kijker. Met een ludieke insteek benadrukt de campagne dat de unieke werkgelegenheid in de Westhoek iets is om trots op te zijn. Een geheim, méér dan de moeite om te ontdekken.
De campagne schoot deze week uit de startblokken met een video op streamingdiensten als VRT Max, GoPlay, Streamz Basic, HBO en TikTok. Acteur Wouter Bruneel, zelf afkomstig uit de Westhoek, vertolkt de hoofdrol. Daarnaast vertellen lokale werknemers in wekelijkse testimonials op social media de authentieke verhalen die het werken in de Westhoek zo de moeite maken. Gemeenten, bedrijven en werknemers worden aangemoedigd om via sociale media de zichtbaarheid van de regio en vacatures mee te promoten.