De van Brugge afkomstige ondernemer begon zijn carrière als marketeer in uitzendbureau Accent. Toen de crisis in 2008 toesloeg, gaf hij een nieuwe wending aan zijn leven. “Er werd me gevraagd of ik geen interesse had om mee een groothandel in handtassen op te starten”, vertelde hij ooit. “Na een marktonderzoek besloot ik echter om het heft in eigen handen te nemen. In 2009 zag het handtassenmerk Steven Deduytsche (SDD) het licht.”
Dezer dagen blijkt zijn outlet concept erg goed te draaien. Daar wordt van alles aangeboden. “De laagste prijs is nu belangrijker dan de winkelbeleving”, vertelt Steven Deduytsche, oprichter van Luxury Outlet. “Sinds de economische crisis in 2008 is de consument korting gevoeliger dan ooit. Het kuieren in winkelstraten en de sfeer in winkels primeert niet langer boven de beste deal. Vroeger had het begrip stockverkoop nog een minderwaardige bijklank, maar dat is niet langer het geval. Meer nog, de vraag naar stockartikelen zit in de lift.”
Hoewel het platform pas een half jaar geleden werd opgericht, groeit het zienderogen. “Ondanks het feit dat onze marketing nog niet op volle toeren draait, groeien we bijzonder snel”, vertelt de ex-deelnemer aan het realityprogramma The Sky is the Limit. “Momenteel verwelkomen we dagelijks meer dan 2.000 unieke bezoekers op onze website en dit aantal blijft stijgen. 60% van deze bezoekers en uiteindelijke kopers zijn Belgen. We willen wel snel de kaap van honderd transacties per dag ronden. We werken inmiddels met 15 medewerkers aan onze groei.
Uniek in België
Het succes van Luxury Outlet is volgens Steven Deduytsche, die in 2007 het succesvolle modemerk SDD oprichtte, vooral te danken aan het enorme en betaalbare aanbod. “Dit maakt ons uniek in België”, vertelt Steven Deduytsche. Als webplatform hebben we het grootste aanbod in België gecombineerd met de goedkoopste prijs op de markt. Wat dat betreft hanteren we het Colruyt-principe. Ergens een artikel gevonden aan een lagere prijs? Dan passen we de onze aan.”
In de boutique van Luxury Outlet vindt de consument zowel de laatste nieuwe collecties als overstock items en zelfs iets oudere modellen. Opvallend: het betreft niet alleen handtassen, maar ook kleding, mode accessoires, parfums, cosmeticaproducten, elektronica, juwelen en decoratie. Daarnaast biedt Luxury Outlet ook de private sales-formule aan. “Voor merken die hun stock op korte termijn willen verkopen, organiseren wij een vluchtige verkoop of private sales met grote kortingen die starten aan -50% en alsmaar toenemen”, aldus nog Deduytsche. “Nu lopen deze sales een week van maandag tot zondag en binnenkort komen er ook dagelijkse private sales. Momenteel doen we ongeveer 30, 35 private sales per week. Tegen december worden dit er 50 tot 55.“