Tekst en uitleg uit het verleden
In december 2018 gaf Steve Van den Kerkhof een diepgaand interview aan Ondernemers, het lijf- en ledenblad van Voka West-Vlaanderen dat kan rekenen op de nodige sérieux. In dat interview gaat de CEO diepgaand in op zijn visie op management en ook op de relaties met de eigen werknemers.
Het zijn citaten en visies die alvast een ander licht werpen op de zaak. Hierbij enkele uittreksels.
- Eén zaak mag je nooit vergeten: dit is people business, want naast attracties maken mensen het verschil. Als we staan waar we nu staan, is dat dus even goed toe te schrijven aan de kwaliteit van onze medewerkers.
- Een goede manager moet ook altijd een creatieve ondernemer blijven, om het met de woorden van Gert Verhulst te zeggen. Eén zaak vind ik echter cruciaal: ook in een snel groeiende organisatie moet ik er als CEO over waken dat we de ‘kmo-spirit’ blijven behouden.
- We werken met 300 FTE’s (voltijds equivalenten). Inzake HR rijst altijd een dubbel probleem. Eén: het is vandaag de dag veel moeilijker om personeel te vinden dan bezoekers van uw pretpark. Probleem 2 is: De Panne/Adinkerke ligt in een uithoek van het land en aan één kant (de zeekant) kan je al niet rekruteren. De vraag luidt dan: hoe ga je daarmee om? Door een unieke omgeving te creëren waarin mensen zich goed voelen. Met sommigen lukt dat, met anderen lukt dat niet.
- We benadrukken bij het rekruteren sowieso altijd de kwaliteit van de woon- en werkomgeving, hier aan zee. Daarnaast zorgen we voor goede getrainde mensen.
- Ons bedrijf heeft een heel eigen DNA. Om het eenvoudig te zeggen: als we hier met drie managers vinden dat iets een goed idee is, dan doen we dat gewoon en heel snel bovendien. Het heeft met geloof te maken. Dat is nu eenmaal ondernemen op zijn best: je gelooft in iets en je gaat er meteen helemaal voor. Al ben ik ook wel realistisch genoeg om te beseffen dat we hier en daar misschien al eens een trein hebben gemist. So be it.
foto: Mediahuis/Het Nieuwsblad