Steve Declercq startte zijn carrière bij rederij CAST, waar hij verschillende sales- en marketingfuncties uitoefende in binnen- en buitenland. Later vulde hij diverse commerciële directiefuncties in, in de logistieke wereld bij onder andere CMA CGM, het sleepvaartbedrijf URS (nu Boluda) en Duis Port Agency.
Als geboren en getogen Oostendenaar betekent dit voor Steve Declercq een terugkeer naar zijn geboortestad, waar hij opgroeide en ook supportert voor zijn favoriete voetbalploeg KV Oostende. Hij behaalde zijn diploma internationale marketing aan de Hogeschool Gent en volgde daarna met succes het International Management Programme aan de Vlerick Business School. De kennis die Steve Declercq meebrengt uit zijn gehele loopbaan moet nieuwe perspectieven bieden in de verdere ontwikkeling van Haven Oostende. De voorbije jaren is Haven Oostende erin geslaagd nieuwe en innovatieve bedrijven aan te trekken. Op die manier werd veel werkgelegenheid en trafiek gecreëerd. Dit pad wil men verder bewandelen door nieuwe maritieme trafieken aan te trekken.
Haven Oostende zet in op continuïteit, groei en tewerkstelling binnen vijf pijlers: Blauwe Economie, Bulk & Project Cargo, Cruises & Roll-on-roll-off, Circulaire Industrie en de Visserijsector. Deze sectoren worden verder uitgebouwd op basis van twee fundamenten: prioriteitstelling van veiligheid, gezondheid en milieu en als tweede het ondersteunen van innovatie en ontwikkeling.