Lernout management team (aug 2018)

Stephen Lernout en Nalantis staan voor het jaar van de grote doorbraak

IEPER, ANTWERPEN – Het Antwerpse AI-bedrijf Nalantis (artificiële intelligentie) heeft een belangrijk referentiecontract in de wacht gesleept in het Braziliaanse Rio de Janeiro. Nalantis werd tien jaar terug opgericht door huidig CEO Frank Aernout en business development director Stephen Lernout (zoon van Jo Lernout, ex-L&H) om via een ver doorgedreven AI-concept, de grenzen te verleggen in HR-selectie. 

Nalantis focust zich op het ontwikkelen van artificial intelligence software voor verschillende vakdomeinen. De technologie, die tien jaar lang werd verfijnd, is gebaseerd op natural language understanding waarbij de technologie zowel de gesproken als de geschreven taal in hun semantische (menselijke) context begrijpt, analyseert en zelf produceert. “Precies die combinatie is uniek in de wereld en geeft ons een competitieve voorsprong”, aldus Stephen Lernout. “Ons model is uniek in de wereld en overtreft zelfs wat door de groten als Apple of Google op de markt wordt gebracht. Na tien jaar geduldige technologische opbouw, staat Nalantis nu voor zijn grote doorbraak, ook in andere sectoren dan HR.”

Referentiecontract met Rio de Janeiro

De bewijzen zijn er: zopas heeft het stadsbestuur van Rio de Janeiro op initiatief van burgemeester Marcelo Crivella, de Nalantis-software aangekocht die de inwoners moet helpen bij hun zoektocht naar een job die perfect bij hen matcht. Dat kunnen ze doen dankzij Nalantis dat een intelligent jobplatform aanbiedt dat werkzoekenden via artificial intelligence snel en efficiënt leidt naar de vacatures. Zo moeten de gebruikers van het platform niet langer een voorgekauwd lijstje invullen met informatie over zichzelf, maar kunnen ze simpelweg hun cv uploaden of zelfs een kort tekstbericht of een voice message achterlaten. Op basis daarvan begrijpt de software in no time naar welke job de kandidaten op zoek zijn en aan welk profiel ze beantwoorden. Zo wordt de job hunt in Rio voor het eerst helemaal op maat van de jobgerichte, urban lifestyle die daar heerst. Deze samenwerking tussen een Vlaams bedrijf en een Zuid-Amerikaanse deelstaat met om en bij de 16 miljoen inwoners toont aan dat de Vlaamse technologiesector internationaal geprezen wordt. De lancering van het jobplatform wordt voorzien voor midden februari. In eigen land gebruiken onder meer Stad Gent, Febelfin, VDAB, een niet nader genoemde grootbank en een dito telecomoperator ook al de technologie van Nalantis.

Grinta en geloof om bergen te verzetten

Stephen Lernout is naar eigen zeggen al altijd bezeten geweest door de wereld van de technologie. “In 2010 ben ik mee ingestapt in het Nalantis verhaal, omdat ik rotsvast geloofde in de mogelijkheden”, vertelt Stephen Lernout. “Maar het heeft heel veel geduld en moed gevergd om de technologie op punt te krijgen. Gelukkig hebben we tot op vandaag ondernemende aandeelhouders (geen namen) die financieel sterk zijn en zich bereid toonden om ons verhaal te blijven steunen. De rest was een verhaal van grinta en geloof van een heel team om grenzen te verleggen on the field. Vanaf nu kunnen we de vruchten plukken van al onze inspanningen, zoals ook het contract met Rio bewijst. Ja, onze software is uniek en wel omdat onze technologie zich vertaalt in mensentaal en niet in kunstmatig Googlish, als je snapt wat ik bedoel. Met Nalantis hebben we tien jaar lang dieptewerk verricht door eerst en vooral structuur te zoeken en aan te brengen in big data. In de chaos van gegevens moet je eerst orde scheppen. Zelfs grote wereldspelers hebben dat nog steeds niet begrepen, wij wel.”

Point of return

Stephen Lernout is binnen het vijfkoppig management comité van Nalantis operationeel actief als business development director en buigt zich ook mee over de strategie. Wereldwijd wordt gewerkt met agenturen in inmiddels een vijftal landen (Brazilië, Nederland, het VK en Singapore). Nalantis maakte de voorbije tien jaar verlies, dat werd gedragen door de geduldige aandeelhouders. Nu is volgens Stephen Lernout het point of return bereikt, zoals ook de cijfers bewijzen. “De omzet steeg van 200 K in 2018 naar 400 K in 2019 en voor dit jaar stellen we opnieuw forse groei in het vooruitzicht en ook lichte winst”, aldus Stephen Lernout. “Enkele maanden terug kwam het grote Microsoft zelf bij ons aankloppen om commercieel partner te worden in ons verhaal. Dat zegt toch veel. Nu de technologie op punt staat, willen we onze software ook uitrollen in andere sectoren dan HR alleen (nu goed voor 90 procent van de business). We denken aan Legal en aan de administratie bij Smart Cities.”