Verduyn 24

Stefanie Verduyn viert derde verjaardag van haar kunstgalerij hors concours

KORTRIJK - Drie jaar geleden ontstond Verduyn Gallery als een gedurfd project, gedreven door de ambitie om  een ruimte voor kunst en levendige kunstgemeenschap  te creëren. Getekend Stefanie Verduyn, telg uit een bekend Kortrijks ondernemersgezin.  Verduyn Gallery  vierde zopas haar driejarig bestaan waarbij  figuratieve kunst, de connectie van  natuur, mens en kunst centraal staan, gekoppeld aan de internationale visie en ambitie van de West-Vlaamse galerijhoudster.

Verduyn Gallery is terug te vinden in het zacht glooiende landschap rond Kruisem, meer bepaald in Moregem. Stefanie Verduyn begon er een nieuw leven als cultuurondernemer. Vanaf de prille start wilde Stefanie Verduyn oog hebben voor kunst die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook een diepe connectie heeft met de menselijke ervaring.

Figuratieve kunst staat centraal in de galerij, waarbij kunstenaars de complexiteit van emoties en menselijke relaties op indrukwekkende wijze vastleggen. “Deze focus op het menselijke aspect heeft onze galerij een unieke positie gegeven in het kunstlandschap”, zegt de Kortrijkse. “Verduyn Gallery fungeert als een ruimte waar kunst niet los staat  van het alledaagse leven, maar juist een verlengstuk ervan is. Door deze benadering wordt de kunst toegankelijk en raakt het een breed publiek, dat wordt uitgenodigd om dieper na te denken over hun eigen relatie met de wereld om hen heen.

Mooi parcours

Op drie jaar tijd heeft de galerij bestaansrecht verworven en meer dan dat. De site blonk uit met haar hoog kwalitatief aanbod, waarbij ook grote namen uit het buitenland defileerden.

“We hebben al een divers palet aan kunstenaars aangetrokken, waaronder enkele die aanwezig zijn in de meest gerenommeerde musea ter wereld”, aldus Stefanie Verduyn. “Diango Hernandez bijvoorbeeld, een van de exposanten, deelt zijn artistieke visie niet alleen met Verduyn Gallery, maar heeft ook zijn werk in de vaste collectie van het  gereputeerde Museum of Modern Art (MoMA) in New York. Dat zegt allicht genoeg over de kwaliteit en de relevantie van de kunst die we met Verduyn Gallery beogen. Ook de Belg Marc Janssens zorgde voor meerwaarde. Zijn kunstwerken, doordrenkt van expressiviteit en verfijning, met een knipoog naar de maatschappij,zijn een vaste waarde in de galerij.”

Blijven groeien is de boodschap

Rond deze tijd loopt de tentoonstelling Bal d’Hiver van de Franse kunstenares Tschiegg, die een grote passie heeft voor gemaskerde bals. Haar werk doet denken aan grootheden als James Ensor. James Riley, een vertegenwoordiger van de ´Young British Artists’, brengt  met zijn frisse perspectief en innovatieve benadering een extra dynamiek. Een andere opmerkelijke kunstenaar die de muren van Verduyn Gallery siert, is Maria Abaddon uit Peru. Haar werk heeft niet alleen indruk gemaakt op de bezoekers van Verduyn Gallery, maar heeft ook de aandacht getrokken van het Museum of Contemporary Art (MAC) in Peru.

“Dit illustreert nogmaals de internationale uitstraling van de galerij en de impact ervan op kunstenaars van over de hele wereld”, besluit Verduyn. “De creatieve energie van deze kunstenaars is essentieel voor de evolutie van Verduyn Gallery en heeft bijgedragen aan de diversiteit van de tentoongestelde werken. In de komende jaren kunnen we alleen maar verwachten dat Verduyn Gallery blijft bloeien, met een voortdurende ambitie om de grenzen van kunst te verkennen en een universele connectie tussen natuur, mens en kunst te bevorderen.De galerij moet niet alleen een plek zijn waar kunst wordt tentoongesteld, maar ook een levendig centrum van creativiteit, uitwisseling en groei.”