Vanhollebeke Stefan

Stefan Vanhollebeke geeft nieuwe glans aan zijn Knokse Hotel Britannia

KNOKKE - Het driesterrenhotel Britannia in de Elizabetlaan in Knokke-Heist - een icoon in de badstad dankzij onder meer een unieke en ook beschermde voorgevel in Anglo-Normandische stijl - heeft de voorbije maanden een geslaagde metamorfose ondergaan. De straffe hotelondernemer Stefan Vanhollebeke nam de zaak in 2019 over van zijn zus Caroline en besloot een nieuwe weg in te slaan met het hotel, inclusief een beoogde upgrading van drie naar vier sterren. Een honderd procent gefundeerde ambitie.

De familie Vanhollebeke is een begrip in Knokke-Heist. Als hoteluitbaters tekenen ze al drie generaties lang voor traditie gekoppeld aan kwaliteit. Vandaag telt de badstad aan de oostkust 32 hotels (in 1994 werden nog 94 hotels geteld).

Stefan Vanhollebeke en zijn zus hebben zich alvast ‘incontournable’ gemaakt en zetten de business die destijds door hun grootvader werd begonnen, met klasse verder. Vandaag runt Stefan Vanhollebeke vier hotels in het Saint-Tropez van de Noordzee: Hotel Lugano, Hotel Choppin, Manoir du Dragon en sinds twee jaar nu ook Hotel Britannia aan de Elisabetlaan, op weg naar Het Zoute.

Investering in de toekomst

Dat laatste hotel, als dusdanig ook geconcipieerd in de tweede helft van de jaren twintig van de vorige eeuw, werd gedurende de voorbije zeven maanden van kop tot teen onder handen genomen en gerenoveerd  aan de binnenzijde. Begin juni zwaaiden de deuren opnieuw open en de make over is een schot in de roos.

Een gigantische investering in liefst 26 kamers, maar het resultaat mag er zijn. “Wie niet regelmatig investeert, is verloren in deze sector”, aldus de dynamische hoteluitbater. Stefan Vanhollebeke bewijst met deze stap alvast dat hij rotsvast blijft geloven in de toekomst van de hotellerie. Hij hoopt dit jaar nog zijn erkenning als vier sterren hotel (nu drie sterren) te krijgen van Toerisme Vlaanderen, en er bestaat maar weinig twijfel over dat dit zal lukken ook.

Ondernemer mikt ook op bedrijven

Stefan Vanhollebeke geeft met deze investering eens te meer zijn visitekaartje af als horeca-ondernemer. Tien jaar terug lag Vanhollebeke ook al aan de basis van ‘La Terrasse du Zoute’, inmiddels uitgegroeid tot één van de absolute klasse adressen in het grote aanbod van restaurants in Knokke.

Onder hotel Britannia laat hij nu ook nog een eventzaal inrichten waar bedrijven seminaries, presentaties van producten (zelfs van auto’s) of teambuilding activiteiten kunnen organiseren in wat een unieke setting moet worden. Dat deel van het hotel moet tegen september klaar zijn.

Geheim van het succes

Stefan Vanhollebeke blijft bescheiden als we hem naar de reden van het succes vragen. “Het geheim, niet eens zo moeilijk”, aldus Stefan Vanhollebeke. “Zelf heb ik nog altijd een grote en niet te blussen  passie voor dit vak, waarin ik van jongs af aan groot geworden ben. Elke dag ga ik met evenveel goesting tegenaan met een trouwe équipe van medewerker op elke site. En verder zetten we alles maar dan ook alles in op klantvriendelijkheid, iets wat anderen in een B2C omgeving wel eens durven vergeten. Inzake klantvriendelijkheid zullen er ons weinig kloppen, denk ik te mogen zeggen. Helemaal boven ons to do lijstje staat ‘hospitality’ of gastvrijheid, daar draait alles om.”

Wie de lobby van het Anglo-Normandische hotel Britannia binnenwandelt, krijgt die ambitie ook meteen ingelepeld. Aan de muur hangt in levensgrote letters: ‘Hospitality runs in our DNA’.

(KC)