KORTRIJK – Als het waar is dat alles op de een of andere manier gelinkt is met communicatie, dan zat de West-Vlaamse bedrijfswereld ook collectief te wachten op de unique selling proposition van de dit jaar gelanceerde start-up Xiwa. Lieven Doise (52), in het verleden ook al professioneel begaan met communicatie, broedde één jaar op zijn start-up die klassieke PowerPoint presentaties naar een beduidend hoger niveau tilt. Tot het niveau van powerful PowerPoint presentaties, zeg maar. “Het aantal toepassingsdomeinen is meervoudig en de toegevoegde waarde voor de business manifest”, aldus Lieven Doise die op tram vijf als het ware zijn tweede jeugd als ondernemer beleeft.
De basismissie van Xiwa (Kortrijks dialect voor ik zie iets) is glashelder: informatie omzetten in aantrekkelijke verhalen waardoor de presentator scoort. En scoren, dat wil toch iedereen? “We willen een verhaal vastpakken en ons inleven in wat de klant wil zeggen”, aldus Lieven Doise. “Klanten hebben het soms moeilijk met het overbrengen van klare boodschappen. Ze hebben nu eenmaal heel wat te vertellen, hebben tal van diensten en producten, en willen alles kunnen zeggen. Xiwa pakt de berg informatie onder handen en filtert tot wat er écht toe doet. Customer centricity is nooit veraf. Wij zetten alles om in boodschappen die blijven plakken.”
Wereldwijd platform
Eens de boodschap duidelijk geformuleerd is volgens het principe In der Beschränkung zeigt sich der Meister, zet Xiwa de tweede stap met de klant: de vormgeving, de verpakking. “Een presentatie bereikt vaak maar het niveau van wat iedereen kent als de cliché PowerPoint”, aldus Lieven Doise. “Veel tekst dus en overladen boodschappen op 1 slide, waardoor de toeschouwer zijn aandacht verliest. Ook daar ligt onze meerwaarde. Xiwa staat voor een creatieve aanpak zodat klanten een professionele indruk van je organisatie overhouden. Het vergt doorgedreven kennis om alles wat in PowerPoint zit er ook effectief uit te halen. PowerPoint blijft het presentatieplatform bij uitstek. 600 miljoen gebruikers en 50 miljoen presentaties per dag worden er wereldwijd gegeven met het platform. Xiwa haalt alle mogelijkheden uit PowerPoint. Zo worden zelfs volledige interactieve presentaties en toepassingen voor video uitgewerkt. Klanten weten meestal niet dat dit kan.”
Eindeloos veel toepassingen
Je zou het niet vermoeden maar het aantal toepassingen lijkt wel eindeloos: verkooppraatjes, klantevenementen, bedrijfsvoorstellingen, keynotes, videomarketing, interne communicatie, productpresentaties, HR-trainingen, opleidingen, beursschermen, sjablonen, designing en redesigning. “Het moet altijd de bedoeling zijn een houvast te bieden aan de presentator door presentaties te ontwikkelen samen met de klant, met een onderbouwd verhaal en een professionele uitstraling”, zegt Lieven Doise. “De presentatie blijft weliswaar ondergeschikt aan de presentator maar kan wel hét verschil maken voor je organisatie.”
De doelgroep waar Xiwa op mikt is ook zo breed als maar zijn kan: zelfstandigen, KMO’s, grote ondernemingen, multinationals, intermediaire organisaties en overheidsinstellingen die hun presentaties op een hoger niveau willen tillen. Xiwa bevindt zich nog in zijn eerste levensjaar maar kan nu al een aantal indrukwekkende referenties voorleggen: van Besix tot SD Worx, van Greenyard tot Groep Monument, van Televic tot Vandemoortele of Vandewiele.
info: www.xiwa.be