Grounds Up NeRoo-Ikea-4

Starter Lukas Van Quickelberghe gaat structureel en ecologisch partnership aan met het grote IKEA

WAREGEM - Grounds Up, de start-up die koffiegruis upcyclet tot herbruikbare grondstoffen, heeft een structureel partnerschap met IKEA België. Het bedrijf van de 26-jarige Lukas Van Quickelberghe zal jaarlijks 46 ton koffiegruis van alle acht Belgische IKEA winkels verwerken tot nieuwe grondstoffen. Grounds Up, pas vorig jaar opgericht, heeft zijn thuisbasis in de Kortrijkse incubator Hangar K, dat het nieuws meldt.

Grounds Up wil schaalbare oplossingen op poten zetten om koffieafval om te zetten in circulaire grondstoffen, halffabrikaten en nieuwe producten. Zo meldt de nieuwsbrief van Hangar K. Waregemnaar Lukas Van Quickelberghe (26) ontwikkelde met Grounds Up een proces om koffiegruis om te zetten in koffieolie - een duurzamer alternatief voor palmolie- en koffieperskoek. Die laatste is een ruwe grondstof voor koffiebiocomposiet, waarmee je stevige, herbruikbare producten kan maken zoals herbruikbare koffiebekers.

Eerder dit jaar lanceerde de start-up zijn eigen herbruikbare koffiebeker, de NeRoo cup, gemaakt van koffiegruis van IKEA. “Koffiegruis wordt meestal gestort, verbrandt of vergist, maar het is een waardevolle grondstof die we een tweede leven kunnen geven binnen een circulaire waardeketen”, zegt Van Quickelberghe. “Dankzij de samenwerking met IKEA krijgen we er nu ineens een pak materiaal bij om nieuwe grondstoffen uit te maken.”

Samenwerking met IKEA België

Na een geslaagd proefproject dat in september 2023 van start ging bij IKEA Gent, zal Grounds Up vanaf nu al het koffiegruis van de acht Belgische IKEA winkels verwerken tot nieuwe grondstoffen. Het gaat om het gruis van koffie die klanten en medewerkers drinken, in totaal 46 ton koffiegruis per jaar. Waste-to-product bedrijf Renewi zorgt voor een efficiënte ophaling van het koffiegruis van de winkels naar Grounds Up. Met de hele operatie wordt jaarlijks 35.650 kg CO2-uitstoot vermeden.

Dankzij de samenwerking kan Grounds Up op grotere schaal recycleren, waardoor het zijn processen kan verbeteren en versnellen. IKEA België heeft met de samenwerking een lokale partner gevonden die een effectieve oplossing biedt om een deel van zijn interne werking helemaal circulair te maken. ​

Niets dan winnaars

Het partnership zorgt enkel voor winnaars. “We zijn enorm blij dat we Lukas en zijn start-up hebben leren kennen", zegt Nathalie Van Edom, sustainability manager bij IKEA België. "IKEA wil tegen 2030 transformeren tot een circulair bedrijf, wat onder andere betekent dat we ons afval maximaal willen recycleren. We zijn dus volop op zoek naar lokale partners waarmee we die doelstelling kunnen bereiken. Grounds Up is een prachtig voorbeeld van hoe creativiteit, maatschappelijk engagement en goesting om te ondernemen tot oplossingen leiden die ons leven een stuk duurzamer en meer circulair maken.”

Ook voor Lukas Van Quickelberghe is het een opsteker van formaat. "Dankzij de steun van IKEA België kan Grounds Up zijn ontwikkeling naar een hoger niveau tillen", zegt de Waregemnaar. "Ze zijn dan ook een gedroomde partner voor mij: we vinden alle twee dat concrete, innovatieve oplossingen een enorm verschil kunnen maken om onze manier van leven duurzamer te maken. En we zijn er alle twee van overtuigd dat je afval niet als afval moet zien, maar als een nieuwe grondstof binnen een circulaire waardeketen."