Het bloed, en zeker het ondernemersbloed, stroomt waar het niet gaan kan. Dat wordt nog eens bewezen door Leon Renson, de zoon van Paul Renson (CEO van de gelijknamige succesrijke firma uit Waregem). Hij zocht en vond zowat het gat in de markt met zijn eigen kmo eSafe. Het jonge bedrijf brengt intelligente brievenbussen naar de markt. “Iedereen kent het fenomeen van de postorderbedrijven die een bestelling komen afgeven, maar niemand thuis vinden bij de levering”, vertelt Leon Renson. “De meeste brievenbussen zijn ook niet aangepast aan het volume van het pakket. Daar wilde ik iets op vinden.”
eSafe komt daarom op de proppen met grotere brievenbussen. Leon Renson wil ook het tweerichtingsverkeer aanmoedigen. “Burgers moeten via hun eigen brievenbus ook zaken kunnen versturen met medewerking van B-Post of een postorderbedrijf”, aldus Leon Renson. “In Waregem proberen we nu een pilootproject in die zin uit in samenwerking met B-Post.”
De brievenbussen van Renson junior worden vermarkt via gespecialiseerde verdelers, zoals Lecot in het Kortrijkse. Goed een jaar na de opstart hebben al dertig speciaalzaken over het hele Vlaamse land het aanbod van eSafe in huis. In Wallonië gaat het om drie verdelers. In Luxemburg en Nederland werden ook al distributeurs onder de arm genomen. Leon Renson kreeg de smaak voor het ondernemerschap mee van thuis uit. “Maar de grote doorbraak kwam er toen ik in het buitenland (Chicago, Shanghai en Lyon) telkens voor drie maanden een postuniversitaire cursus master in global entrepreneurship volgde”, zegt Leon Renson. “Toen begon het danig te kriebelen om zelfstandig ondernemer te worden en nam ik afscheid van mijn job bij Deloitte. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.”