Koffiehuis de blauwe vogel

Starter in de kijker: Vanessa Chaboteau (’t Koffiehuisje De Blauwe Vogel) trotseert corona

NIEUWPOORT – Begin maart was Vanessa Chaboteau er helemaal klaar voor. Na 21 jaar te hebben gewerkt als oncologisch verpleegkundige, was het tijd om haar al langer gekoesterde ondernemersdroom waar te maken met een eigen horecazaak. Een droom die op vrijdag 13 maart als een doorprikte ballon uit elkaar leek te spatten. Maar Vanessa en haar man Daan zetten door. De beloning komt nu zes maanden later in de vorm van de allerhoogste score (10 op 10) voor de in ’t Koffiehuisje geserveerde pannenkoeken. Toegekend door een onafhankelijk journalist.

Het zal je maar overkomen: minder dan twee weken na de opstart, mag je de zaak weer sluiten. Het gebeurde met Vanessa Chaboteau. Ze droomde al langer van een eigen zaak, en ruilde haar werk (bij het ziekenhuis van Veurne)  voor een leven als zelfstandig ondernemer. De ‘Yes you can‘ boodschap van een inmiddels overleden vriend, had ook een grote invloed.

De horecazaak ’t Koffiehuisje aan de Kaai in Nieuwpoort opende de deuren begin maart nadat maandenlang en met man en macht gewerkt was aan een nieuw en bijzonder fris interieur. Manlief Daan besloot ook zijn werk op te geven om de droom van zijn echtgenote mee gestalte te geven. Mooi, het leven is mooi, daar leek het op. En toen kwam corona. “Maar ik liet me niet ontmoedigen”, aldus Vanessa. “Na de noodzakelijke en door de overheid bevolen sluiting, werd een take away formule met ontbijtmanden uitgewerkt, en dat bleek bijzonder succesrijk. Op moederkesdag brachten we 150 manden rond. Verder hebben we enkele maanden ijsjes en wafels verkocht vanop ons terras. Het hielp de pijn verzachten.”

Sinds de heropening draait ’t Koffiehuisje op volle toeren. De onberispelijke service en een recente recensie in Het Laatste Nieuws (10 op 10 voor de pannenkoeken) hebben ’t Koffiehuisje De Blauwe Vogel nu het elan gegeven dat het verdient. En vanwaar de keuze voor de naam? “Dankzij een vriendschapsrelatie met de eigenaars van het overbekende Limburgse reisbureau De Blauwe Vogel”, aldus Vanessa. “Het Limburgse bedrijf stelde voor om die naam te gebruiken. Van het ene komt ook het andere, want de Limburgse ondernemers hebben besloten om in Nieuwpoort nu ook een kantoor te openen, omdat ze hier zoveel klanten hebben.”

Of hoe nieuwe ondernemerschap en ervaren ondernemerschap elkaar kruisbestuiven.