RUMBEKE – Katrien Taccoen van Studio Mimoire probeert met veel passie voor ondernemen en met een eigen modelabel een plaatsje te veroveren op de al druk bezette Belgische modemarkt. Haar troeven: originaliteit, kwaliteit, duurzaamheid en…Belgisch.
Zoals zo vaak in het ondernemerschap, begon het ook bij Katrien Taccoen met een grote droom. “Het idee om een eigen zaak op te starten begon uit een combinatie van twee zaken die me na aan het hart liggen”, vertelt de jonge zaakvoerster van Studio Mimoire. “Enerzijds heb ik al altijd een grote passie gehad voor mode en styling. Voor elkeen een perfecte outfit vinden die past bij hun persoonlijkheid, is een ambitie. Anderzijds heb ik ook grote interesse in psychologie, kunst en fotografie.”
Het concept waarmee Studio Mimoire naar de markt stapt, is anders dan andere. “Er wordt bij de collectie niet gefocust op man of vrouw, maar op gender neutrale stukken die een perfecte mix vormen en aansluiten bij de persoonlijkheid van de drager”, aldus Katrien Taccoen. “De 12 persoonlijkheidstypes van Jung komen terug in de ontwerpen. De klant koopt het design dat perfect bij zijn/haar persoonlijkheid aanleunt, en dit overeenkomstig de slogan you are what you wear. De designs zijn verkrijgbaar op T-shirts en sweaters.”
Studio Mimoire kiest ook heel bewust om ecologisch verantwoord te produceren. De klant mag dan ook rekenen op organisch katoen en digitale print met de nodige GOTS- certificaten. “Ik koop trouwens ook volledig Belgisch”, zegt Katrien Taccoen nog. “Mijn eerste collectie heb ik volledig zelf gefinancierd. Nu, in een tweede fase, doe ik mee aan de start-up wedstrijd van KBC. Via deze wedstrijd hoop ik om het budget samen te krijgen om een vervolgcollectie te kunnen financieren én om hiermee het merk meer bekendheid te geven. Het label krijgt tot hiertoe overal positieve reacties. Mijn ambitie is om het nu nog bekender te maken bij zoveel mogelijk mensen.”
Ambities
En wat zijn de ambities op lange termijn? Katrien Taccoen: “In een volgende collectie wil ik uitpakken met nog meer archetypes, om zo nog meer mensen aan te spreken. Sowieso is het belangrijk om naast klassieke stukken die over verschillende seizoenen heen lopen, ook met iets nieuws op de markt te komen. Op de lange termijn droom ik ervan om met Studio Mimoire uit te groeien tot een erkend, creatief en uniek modelabel, een buitenbeentje als het ware. De ambities gaan ook verder dan alleen maar België. De eerste stappen zijn alvast gezet met Nederland en Libanon.”