PtitPot_sept2017_167

Starter in de kijker: P’tit Pot heeft iets met Viëtnam

Soms kan één product je danig passioneren, dat je er ook business gaat in zien. Het overkwam Sophie Destrooper tijdens een reis naar Viëtnam en ze ging meteen van start met haar eerste bedrijfje P’tit Pot.

Voorjaar 2016. Sophie Destrooper reist de wereld rond en ontdekt het verrassende Viëtnam met prachtige tempels, groene rijstvelden en parelwitte stranden. Toch doet ze
haar grootste ontdekking in de plaatselijke werkplaatsen: kleurrijke potjes uit kokosnoot. Het gerei wordt er handgemaakt door Vietnamese creatievelingen. De potjes  springen haar meteen in het oog en Sophie is verkocht. “Deze potjes komen massaal mee naar België”, beslist Destrooper.

Het was meteen goed voor een nieuw businessavontuur. De kleurrijke Viëtnamese potjes worden nu aangeboden via de start-up P’tit Pot uit Lo-Reninge. Je kan de Aziatische pareltjes online kopen in een regenboog van kleuren. De ene bekleed met steentjes, de andere gelakt, het gamma is eindeloos. “Ieder potje is gegarandeerd uniek”, vertelt Sophie Destrooper die de dochter is van Patrick Destrooper (gewezen mede eigenaar van Jules Destrooper). “En of je ze nu gebruikt als decoratie of als praktisch potje voor allerlei lekkers, stuk voor stuk zijn het eyecathers. P’tit Pot-potjes zijn dankbaar. Vietnamese families maken ze met hart en ziel. Met een minimum aan middelen toveren zij de mooiste creaties op tafel.”

In deze fase is P’tit Pot enkel online actief, maar in een volgende fase gaat Sophie op zoek naar winkelpunten die haar aanbod in huis willen nemen. Met haar start-up wil Destrooper zich ook sociaal profileren, want op haar beurt reserveert ze -bij de verkoop van elk potje- een deel (tien procent) voor Belgische kinderorganisaties zoals vzw Kinderkankerfonds, Make-A-Wish en Boven De Wolken.