Huys I

Starter in de kijker: Inge Huys wil met Het Connectiehuys het luisteren in de welzijnssector bevorderen

WAREGEM - In januari van dit jaar kwam Inge Huys zich in Waregem vestigen als kersvers ondernemer. Na 25 jaar actief te zijn geweest als verpleegkundige, vond ze een gat in de markt dat ze best wel wilde invullen. Huys wil met Het Connectiehuys - een knipoogje naar haar familienaam - haar kennis en ervaring in de zorg in- en overzetten als coach voor bedrijven en organisaties die actief zijn in de wereld van welzijn en zorg. Een droom die ze nu als zelfstandig ondernemer waarmaakt.   

Ondernemerschap vraagt een krachtig persoonlijk leiderschap of je nu solopreneur of leider van een grotere onderneming bent. “Hierin is luisteren cruciaal”, zo zegt Inge Huys. “Luisteren naar jezelf en naar anderen. Voornamelijk luisteren om te begrijpen zodat je kan responderen in plaats van te reageren. Met die gedachte in het achterhoofd leer je ook goed de noden en belangen kennen van jezelf en van je medewerkers, wat dan weer sneller tot mogelijke oplossingen en antwoorden moet leiden.”

Nood aan empathisch leiderschap

Inge Huys zweert ten allen tijde bij empathisch leiderschap, het soort leiderschap dat de huidige tijdsgeest vraagt. “Leiden met je hoofd en je hart, leiden met zo weinig mogelijk lijden”, zegt Inge daarover. “Inclusief in dialoog gaan en dit kan soms spannend zijn. Hoe maak je het onbespreekbare bespreekbaar en zeg je werkelijk datgene wat je ook bedoelt? Een sterk relationeel weefsel waarin ownership en accountability geen holle begrippen zijn, versterkt leiderschap en de daaruit vloeiende samenwerkingen. Wanneer je dit naar je team of in je relaties met klanten kan doorzetten ontstaat er meer connectie, meer vertrouwen, een betere samenwerking. Op deze manier kan je een context creëren waarin samenwerken aangenaam wordt en waar kwaliteitsvolle communicatie bijdraagt aan efficiëntie en resultaatsgerichtheid. Als het aangaan van spannende gesprekken een geïntegreerde gewoonte is, verminderen spanning en bij gevolg ook (chronische) stress en worden deze gesprekken ook minder als spannend ervaren. Er ontstaat meer flow in jouw gesprekken, meer flow in jezelf als leider.”

De go between

Inge Huys heeft zich met haar start-up voorgenomen om al die zaken te helpen faciliteren als een soort van go between tussen verschillende partijen. Zelf wil ze dus een gids zijn met wie je alle kanten op kan: nu eens als klankbord voor ondernemers of procesbegeleider, dan weer als coach, als facilitator die partijen dichter bij elkaar brengt, als conflictontmijner of puur als consultant. Een hele mond vol dus, maar Inge zegt helemaal klaar te zijn voor alles wat met non violent communication te maken heeft.

info: www.connectiehuys.be