Gustor jef eco box(1)

Starter in de kijker: Gustor levert exclusief vlees aan huis

OOSTDUINKERKE – Vlaams pionier zijn voor het thuisleveren bij particulieren van exclusief vlees. Dat is de ambitie van start-up Gustor, dat in 2015 het levenslicht zag, toen e-food commerce in België nog onbestaande was. Bij de start-up bleek een terugkerende verpakking logistiek onhaalbaar. Rik en zoon Jef Debouver ontwikkelden dan maar zelf een zeer deugdelijke verpakking met koelelementen die aan de wettelijke normen voldeed. 

Eco-friendly zit volledig in het DNA  van Gustor. Zo maakten ze vanaf dag één de keuze om hun assortiment slechts te laten beginnen waar dit van de gewone slager stopt. Zij laten ongeveer 95% van de vleesmarkt aan zich voorbijgaan. Volgens vader en zoon Debouver is het ecologisch onverantwoord om bestelwagens vol te laden en de Vlaamse wegen op te sturen vol spullen die klanten eigenlijk zelf op hun dagdagelijkse traject tegenkomen.

Gustor.be biedt ook veel ‘dubbeldoel’ vlees aan. Salers, Holstein, Simmenthal, Normande en nog vele andere soorten rundsvlees zijn afkomstig van koeien die een leven als melkkoe achter de rug hebben. Deze dieren hebben bij wijze van spreken hun hele terroir opgegeten en zijn een potentiële smaakbom. Het is door een gepaste rijping van het vlees dat een exclusieve malse steak bekomen wordt. Daarmee dienen deze runderen een dubbel doel, namelijk de productie van melk en van een goed stuk vlees.

Ecologische verpakking

Bleef: de verpakking. De starters hielden recentelijk een poll op social media waaruit bleek dat alle klanten de performantie van de bestaande verpakking prezen maar dat toch ook 40% van de klanten een afvalvrije verpakking zouden verkiezen indien deze aangeboden werd. Na vele testen besliste Gustor MeatBoutique hun klanten voortaan de keuze te geven tussen de gekende Gustorbox (verloren verpakking) of een eco-friendly terugkerende Thermobox.

Rik Debouver : “E-foodcommerce neemt een bijzonder plaats in binnen de e-commerce.. Wij schatten dat algemeen gezien 90% van de bestellingen die door Belgen geplaatst worden op het internet effectief op de gekozen datum geleverd worden. Waar 90% in het gewone leven een goede score is, zou dit voor ons een ramp betekenen. Voor ons is 100% e-fulfilment (effectief afleveren van de bestellingen op dag naar keuze van de klant) de norm. Een dergelijke hoge score is enkel mogelijk als neuzen in dezelfde richting staan en dit tijdens iedere stap van het proces. Wij werken met verse producten, dus het begint bij de keuze van de juiste leveranciers, hun performantie om alles op tijd en in juiste hoeveelheden te leveren, het vakkundig versnijden en verpakken en eindigt met een koerierdienst die buitengewoon goed dient te presteren.

Niet elke klant zal kiezen voor de terugkerende verpakking. Omdat velen laten leveren op hun werk of bij de buren of familie. De gekende Gustordoos blijft immers nog gekoeld na de levering, waar de inhoud van de eco-friendly verpakking direct de koelkast in moet.