© Leyla Hesna © Leyla Hesna

Starter in de kijker: FOLD geeft digitale strategie een gezicht

HEULE – Het werd hier al vaak aangehaald maar er bestaat wel degelijk zoiets als een nuchtere West-Vlaamse werkmentaliteit. Dat vind je ook terug in een knalgele vrachtcontainer die eigenhandig werd omgetoverd tot headquarters van start-up FOLD. Het nog jonge maar snel groeiende FOLD trok naar de coöperatieve Muster in Heule, waar wel meer creatievelingen en nieuwe concepten/evenementen onderdak vonden. De ambitie van stichter Timur Khan is helder: het gezicht worden achter de digitale strategie van elke zichzelf respecterende kmo.

Van Bijberoep tot scale up, het verhaal van het Kortrijkse FOLD leest als een droomscenario voor iedere startende jonge ondernemer. FOLD is een full spectrum marketing agency en l’enfant protégé van Kortrijkzaan Timur Khan (28). Hij hield zijn boorling boven de doopvont na een ruime en eerste werkervaring te hebben genoten in de sector. Hij debuteerde in bijberoep om  in 2017 resoluut over te schakelen naar volledige zelfstandigheid. Onder het motto “Brave brands deserve Bold communication” gaat het sinds die keuze full speed ahead. Met een wijd uitgestrekte klantenportefeuille ( van West- tot Oost-Vlaanderen over Antwerpen tot Limburg en Henegouwen) en in verschillende sectoren, met toch overwegend een focus op de sector van de projectontwikkeling. Het team werd op drie jaar tijd uitgebreid van 2 naar 8 medewerkers.

Alles gaat digitaal

Het is geen geheim dat de digitale sector deze dagen floreert. “Inmiddels zijn ook de meest klassieke traditioneel hardleerse bedrijven/kmo’s (zowel groot als middelgroot) overtuigd dat ze moeten blijven moderniseren door meer en vooral slimmer in te zetten op digitalisatie”, aldus Timur Khan. “Het blijkt een noodzaak te worden om competitief te blijven en is ook niet meer weg te denken als communicatiemiddel om de juiste doelgroep te bereiken. In eender welke sector. FOLD wil zich op deze markt sterk diversifiëren en positioneren door maximaal in te zetten op onze eigen identiteit en sterktes. Het directe klantencontact, single point communication en de dienstverlening à la carte zijn cruciaal in onze benadering.”

Software in eigen huis

Merkwaardig aan FOLD is ongetwijfeld dat het er ook in slaagt om ook eigen software in house te ontwikkelen. “Zo bieden we antwoorden via pasklare oplossingen voor structurele problemen die gepaard gaan met de digitalisatie en automatiseringsprocessen”, aldus nog Timur. “We ontwierpen zo de html-based programma’s Posterprint en Wingman specifiek voor de retail en de e-commerce sector. Posterprint is reeds actief in 13 winkels en laat afzonderlijke filialen toe om te communiceren via een vaste template tool en zo de uniformiteit van de boodschap te garanderen. Wingman zit volop in zijn testfase en we hopen het uit te rollen binnen 6 maanden ten laatste. Het doel is het proces voor de klant te versnellen om foto’s in hun webshop efficiënt op te laden (van het trekken in eigen studio tot het editeren van de beelden). (MC/KC)