In Damme is Johan Houbart, na een lange carrière in dienstverband en op hoog niveau, van start gegaan met zijn eigen bedrijf: Ebucon. Na een opleiding handelsingenieur en licentiaat internationale marketing ging hij destijds, en bijna een loopbaan lang, aan de slag bij achtereenvolgens Bridgestone/Firestone Europe, de West-Vlaamse multinational Bekaert en bij Boralit. Maar de lokroep van het zelfstandig ondernemen liet hem niet los.
Met Ebucon werpt hij zich op als een soort “sparringpartner” en/of challenger voor de bedrijfswereld. Johan Houbart, die vooral een marketingspecialist is, wil zijn expertise binnen grote bedrijven nu ten dienste stellen van de kmo-wereld. “Ik haalde onder meer al een opdracht binnen om een bestaande kleinschalige waterzuiveringsinstallatie te optimaliseren en te certifiëren voor de Franse markt, zodat deze markt verder commercieel kan ontwikkeld worden,” aldus de volwassen en ervaren starter Houbart. Toch wil hij met Ebucon de focus zo breed mogelijk open zetten. Zijn diensten kunnen dus diverse richtingen uitgaan: ondersteuning voor een bepaalde commerciële, strategische of marketinguitdaging, de juiste fabrikant of leverancier vinden voor specifieke noden, een kritische analyse van een bedrijf. “Bij al dit soort zaken is het mijn passie om een helpende hand te kunnen toesteken,” aldus Johan Houbaert. Ebucon is aan zijn derde jaar toe en is actief vanuit Damme. (KC)