CmoreSports definitief

Starter in de kijker CmoreSports wil de zogenaamd mindere sporten meer visibiliteit bezorgen

KORTRIJK - West-Vlamingen zijn sportfanaten en de interessesfeer gaat bijzonder ver. Of met andere woorden: er is meer dan voetbal en wielrennen. Alleen zuigen die twee sporten -soms tot in het ongerijmde toe (denk maar aan de ellenlange voorbeschouwingen) - alle aandacht van de grote mediakanalen naar zich toe. De Kortrijkse start-up CmoreSports wil aan dat euvel verhelpen en een bredere coverage helpen verzorgen via livestream. 

Kortrijkzaan Tom Ghiesmans richt met zijn bedrijf Underwood CmoreSports op, en doet dat samen met Cmore (videobedrijf uit Izegem) en This Is Basketball (van ex-Kortrijk Sport coach Stefaan De Vreese). “Omdat we merkten dat er nood is aan een stabiele livestream partner voor alle ‘niet Sporza-sporten”, zegt Ghiesmans. “Omdat we vinden dat alle sporten het verdienen gezien te worden. En omdat we weten dat clubs geen torenhoge budgetten hebben om hun wedstrijden te laten livestreamen.”

CmoreSports heeft inmiddels zijn eerste livestream-contracten al binnen voor de basketbal playoffs van de dames in eerste te klasse en mag inmiddels ook in de eerste klasse van de mannencompetitie opdraven in opdracht van Basketbal Belgium, Basketbal Vlaanderen en de Waalse tegenhanger. “We zijn alle drie zelfstandig in hoofdberoep en dit is een project dat sterk aanleunt (of aanvullend is) bij onze bestaande activiteiten”, aldus Tom Ghiesmans. “Cmore en Underwood zijn beiden sowieso een videobedrijf met sport als gemene deler. Onze klanten zijn clubs, federaties, overkoepelende organisaties die sport organiseren of er aan deelnemen. We willen een zo breed mogelijk gamma aan sporten laten zien omdat we vinden dat elke sport het waard is om gezien te worden. Dat gaat dus van basketbal over hockey, paardensport, padel,…, noem maar op. Zelfs voetbal in de lagere klassen komen in aanmerking. Met onze uitzendingen (want het is meer dan een livestream) zorgen we er voor zorgen dat spelers, supporters, sponsors, kortom alle stakeholders gekoppeld aan de sport, de vruchten kunnen plukken van de extra zichtbaarheid.”

Productie op maat

Volgens de initiatiefnemers toont de markt aan dat CmoreSports een groot gat opvult. “Op vandaag is het landschap zeer verbrokkeld”, weet Tom Ghiesmans. “Bij gebrek aan een goede, budgettair interessante partner gaan sommige clubs zelf aan de slag. Dat is lovenswaardig (ze zien dan al het nut van (live)video in) maar meestal is de technische expertise, logisch, niet voldoende om het vol te houden en een niveau te halen om het bereik te vergroten. Met de bundeling van onze krachten bieden we de organisatoren ondersteuning op meerdere vlakken. Niet enkel technisch maar ook inhoudelijk door de juiste omkadering, interviews enzovoort. Kortom kwaliteitsvolle uitzendingen die zo ook op Sporza zouden kunnen, maar op maat van elke sport, club en organisatie.”