Van Houcke Astrid Mouzy – chapter one -by Isabeau Reynvoet-225 (1)

Starter in de kijker: Astrid Van Houcke (Mouzy) gooit zich op nachtkledij voor baby’s

RUMBEKE - In het brede assortiment van de textielkledij heeft Astrid Van Houcke zich drie maanden terug een weg gezocht en ook gevonden. Ze maakte haar huiswerk diepgaand en met passie. Met haar start-up Mouzy snijdt ze de niche van de nachtkledij voor baby's aan. Alhoewel niche? Ook daar is de concurrentie stevig. Maar met Mouzy probeert Van Houcke kwalitatief het verschil te maken. En ze heeft een groot voordeel: opgeven staat niet in haar woordenboek, doorzetten des te meer. Voorlopig is Mouzy nog een activiteit in bijberoep, maar wie weet wat de toekomst brengt?     

Ware het niet dat een heuse en zware trektocht was richting het ondernemerschap, dan zou het verhaal van Astrid Van Houcke lezen als een roman. Eén iets wist ze zeker toen ze begon aan haar grote ondernemersavontuur: ze was al van in haar studies gebeten door de microbe.

“Sinds jaar en dag was het mijn grote droom om mijn eigen pyjamalijn te lanceren”, aldus Astrid Van Houcke. “Ik ben dan ook een echte pyjamafan. Maar de tijd, de middelen en de ervaring ontbraken mij om ervoor te gaan. Na 5 jaar professionele ervaring en een spaarpotje te hebben opgebouwd dacht ik nu of nooit.”

Zoeken naar de perfecte leverancier

Het werd dus nu. Ze begon te schrijven aan een businessplan, ging naar netwerkevents en reisde Europa af met haar  handgetekende designs op zoek naar dé perfecte leverancier. “Dat was absoluut geen evidentie”, aldus Astrid. “Als beginneling word je niet vaak serieus genomen. De meerderheid van de leveranciers heeft geen zin om tijd te steken in iemand die geen ervaring heeft in de branche. Ik denk dat velen zouden hebben opgegeven, maar ik ben een echte doorzetter, altijd al geweest en ik geloof dat dit een heel belangrijke eigenschap is als ondernemer.”

Value for money

Astrid begaf zich bovendien in een bijzonder concurrentiële markt. Eind november 2023 lanceerde ze haar allereerste online collectie nachtkledij voor baby’s van 0 tot 12 maand oud. “Ik bracht vier uiterst kwalitatieve pyjama’s op de markt die tijdloze elegantie en comfort uitstralen”, vertelt ze. “Door de hoge kwaliteit en het tijdloze karakter hebben de stuks een extra lange levensduur en kunnen ze eventueel zelfs worden doorgegeven aan broertjes, zusjes, nichtjes, neefjes. Value for money is dus iets waarmee ik mij wil onderscheiden. In vergelijking met andere premium babymerken positioneer ik mij prisewise zeer goed. De buitengewoon zachte en ademende stoffen (een must voor de gevoelige babyhuid), de comfortabele pasvorm en het makkelijk aan/uitdoen van de pakjes (dankzij de drukknopjes aan de voorkant tot beneden de beentjes) zijn verder belangrijke USP’s die ik hard uitspeel. Het feit dat het om een Belgisch merk gaat en dat het om handgetekende ontwerpen gaat, speelt zeker ook in mijn voordeel.”

Focus op klant

Naast haar focus op het garanderen van een kwaliteitsproduct probeert Van Houcke zich naar eigen zeggen ook vol te geven voor de klant. “Dit doe ik door een totaalbeleving te garanderen met bijvoorbeeld een zelfgemaakt kaartje wasinstructies, handgeschreven woordje, opvolging na bestelling”, aldus Astrid. “Dit wil ik in de toekomst alleen maar versterken. Feedback (zowel positief als negatief) vind ik overigens héél belangrijk en dat probeer ik nu zoveel mogelijk te verzamelen met het oog op het perfectioneren van volgende collecties.”

Lean en mean

“Ik ben ook heel bewust met een kleine collectie gestart”, zegt ze nog. “Ten eerste omdat je een bepaalde MOQ per design hebt en alles moet zien voor te financieren. Ten tweede om het allemaal zo lean mogelijk te houden bij de opstart. Testen wat werkt en wat niet werkt. Voldoende feedback vragen aan de klant. Wat wil de klant? Kijken waar ik moet bijsturen om mijn product te optimaliseren en zo stap voor stap misschien verder uit te breiden.

Voorlopig, en trouwens met volle goesting, werkt Van Houcke nog 4/5 als marketeer bij Vandemoortele. Na de uren gooit ze zich dan op haar nachtkledij. Het aanbod van Mouzy vond meteen na de start al vlotjes de weg via de online webshop. Maar ze wil nu ook een stap verder kijken en afnemers overhalen in de retail (winkels). “Dit project is voor mij buitengewoon leerrijk en mocht het op lange termijn niets worden, dan is dat heel jammer, maar dan heb ik wel heel veel bijgeleerd en dat pakt niemand me nog af”, besluit Astrid Van Houcke.

info: www.mouzy.be

foto: Isabeau Reynvoet