Despiegelaere Arthur!

Starter in de kijker: Arthur Despiegelaere (27) lanceert innovatief energiebedrijf Nett

KORTRIJK - Arthur Despiegelaere (27) is de voormalig data-analist bij voetbalclub Anderlecht en de zoon van de jaren terug overleden ondernemer Yves Despiegelaere. Het ondernemen zit duidelijk in het DNA van de familie. De familiale holding Spinvest is actief in vastgoed aan de Belgische en Poolse kust, alsook ontwikkelaar van zonnepannelenparken in Europa. Arthur start nu ook een nieuw en innovatief bedrijf op: energiebedrijf Nett. Nett helpt bedrijven met hun energietransitie door hen zonne-energie met elkaar te laten delen, waardoor ze op lange termijn zeker zijn van hernieuwbare energie tegen een vaste prijs. "Het is tijd om de manier waarop we elektriciteit kopen, zoals we dat in 2020 deden, te veranderen”, zegt CEO Arthur Despiegelaere. "Nett geeft bedrijven opnieuw controle over hun energieprijs met hernieuwbare energie tegen een vaste prijs."

 

 

Nett wil een positieve impact maken op de energietransitie door een betrouwbaar alternatief te bieden in de markt voor hernieuwbare energie. Hierdoor verkleinen bedrijven hun ecologische voetafdruk en krijgen ze financiële zekerheid over een marktfluctuerende kost zoals energie. Net die zekerheid ontbrak tijdens de voorbije energiecrisis.

We onderzoeken het stroomverbruik van kmo’s en bepalen of hun verbruik kan worden gedekt met eigen zonnepanelen”, aldus Arthur Despiegelaere. “Als dit niet mogelijk is, maakt Nett gebruik van een datagedreven aanpak om beschikbare oppervlaktes in de omgeving te identificeren. We gaan op zoek oppervlaktes waar een nieuwe installatie kan geplaatst worden. Op deze manier wordt het teveel aan opgewekte energie niet verspild en wordt het volledige potentieel benut, terwijl de eigenaar van het ongebruikte dak profiteert van extra inkomsten.”

Uitdaging voor ondernemers

De naam Nett is geïnspireerd op het concept van ‘netting‘, waarbij productie en verbruik gelijktijdig (binnen hetzelfde kwartier) worden verrekend. Nett heeft als doel om het delen van energie toegankelijker te maken door Corporate Power Purchase Agreements (CPPA’s, koop – en leverovereenkomsten tussen een hernieuwbare energieproducent en een afnemer, red.) beschikbaar te stellen voor kmo’s.

Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers gezamenlijk deze uitdaging kunnen aangaan”, dixit Despiegelaere. “Grote spelers zoals Google, Amazon en Ineos passen dit model al met succes toe op grote schaal, en nu is voor kmo’s het moment gekomen om ook van deze mogelijkheid gebruik te maken.”

30 voetbalvelden aan zonnepanelen

Vorig jaar richtte Despiegelaere het bedrijf onder de naam Roof.fin op. Onder die naam verkende de ondernemer de markt. Begin mei wil Roof.fin onder de nieuwe naam Nett de Belgische markt veroveren.

In het eerste jaar van haar bestaan heeft Nett al meerdere Belgische bedrijven geholpen met hun energietransitie, waaronder bekende namen als Kartonnage Joye, Hubo (franchise), Top-Mix Recycling, Van Thuyne Gewelven, Ophtalmo en ANG Custom-made containers. Nett heeft momenteel 20 Megawatt aan vermogen beschikbaar, verdeeld over 55.555 zonnepanelen. Dat komt overeen met 30 voetbalvelden. Het bedrijf ambieert op middellange termijn 100 Megawatt aan vermogen ter beschikking te stellen.

Bedrijven, zoals producent in kartonnen kokers en hoekprofielen Kartonnage Joye uit Ronse, plukken de vruchten van Nett. “Dankzij Nett benutten we vandaag het volledige potentieel van ons dak, ook al hadden we als bedrijf die capaciteit niet meteen nodig”, aldus Maarten De Backer, zaakvoerder Kartonnage Joye. “Nu voorzie ik meer dan 40% van mijn energiebehoefte met duurzame stroom, tegen een vaste prijs op lange termijn, zonder de operationele risico’s van het beheren van een grote installatie. Bovendien maakt de resterende stroom het mogelijk om andere bedrijven te helpen vergroenen, iets waar wij als bedrijf enorm trots op zijn.”

info: Nett is online terug te vinden op www.nettenergie.com