De Vlaamse start-up Smash It! uit De Haan zopas een innovatief spelconcept waardoor de tablet niet langer louter een digitaal toestel voor persoonlijk gebruik is, maar het bruisende, sociale en interactieve hart van de huiskamer wordt. Met Smash It! zet je thuis immers in een handomdraai een quiz op die even spannend is als de Slimste Mens, even amusant als Blokken en nog gezelliger dan de Pappenheimers. Al wat je daarvoor nodig hebt, zijn Smash It’s speciaal ontworpen, draadloze knoppen en een tablet, tv of ander smart device. Sinds gisteren loopt er een crowdfundingcampagne om de quizknoppen effectief naar de markt te brengen.
Het innovatieve aan Smash It! is dat de afdrukknoppen zichzelf rechtstreeks met je tablet, smartphone of smart tv verbinden. Dit gebeurt over Bluetooth Low Energy, de nieuwe standaard van Bluetooth die ervoor zorgt dat meerdere apparaten met eenzelfde toestel verbonden kunnen worden zonder veel energie te verbruiken. Met Smash It! dus geen gezeul met kabels of (extra) dure ontvangers. Gewoon de app opstarten, waarna de afdrukknoppen automatisch worden herkend. Bovendien bevatten de knoppen sensoren die exact weten hoe de knop werd ingedrukt. Kantel je bij het drukken dus wat naar links of naar rechts, dan heeft de knop dit gezien. Deze extra functionaliteit biedt heel wat uitbreidingsmogelijkheden voor Smash It!. Zo wordt er, naast het quizgedeelte, ook ingezet op educatieve spelletjes in een klascontext waarbij behendigheid en wiskundig denken een grote rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een mini-rekengame waarbij je een balletje met het juiste antwoord in de juiste buis moet laten vallen. Smash It! is er dus voor alle leeftijden en wil meteen ook een heuse (quiz)-community uitbouwen.
“Met Smash It! willen we mensen terug fysiek samen laten spelen, met de hulp van tablets en andere smart devices die totnogtoe vooral individueel werden gebruikt,” aldus Sam Decrock van Smash It!. “Via crowdfunding hopen we nu genoeg geld op te halen om onze droom waar te maken. We kregen reeds financiële steun via het start-ondernemers programma van Imec (het vroegere iMinds). Zo konden de eerste prototypes gebouwd worden. Nu willen we via crowdfunding onze quizknoppen effectief naar de markt brengen. De campagne loopt nog tot 2 november op Kickstarter.” (KC)