Start-up Drywash haalt exclusieve Amerikaanse licentie binnen voor Europa

Sky WashEen start-up maar dan wel een met aan boord volwassen en ervaren West-Vlaamse ondernemers. Zo mag je Drywash van Bruggeling en managing director Yves Strubbe noemen. Drywash is er in geslaagd om op exclusieve basis een Europese licentie te veroveren bij het Amerikaanse Skywash International uit Californië. Ook Noorwegen, de Emiraten en Turkije vallen onder de deal. Een lang verhaal zeer kort: via het concept Drywash worden vliegtuigen conform de hoogste ecologische eisen droog gereinigd zonder ook maar één druppel water te gebruiken. In tijden van bewuste zorg voor het milieu en inherent daaraan verbonden bezuiniging op het verbruik van fossiele brandstoffen, mag de technologie zonder meer revolutionair worden genoemd.

In de VS is Skywash International officieel geattesteerd door Boeing, Airbus, Embraer, Bombardier en de grootste verfleverancier van liners Sherwin -Williams. Voorlopig wordt het procédé enkel toegepast in de vliegtuigsector maar het is even goed toepasselijk op yachts , treinen en zelfs auto’s. “Gelijktijdig met het reinigen wordt het oppervlak  gepolijst waardoor een super gladde beschermende zelfreinigende coating  ontstaat wat de luchtweerstand van het vliegtuig vermindert wat dan resulteert in minder  brandstofverbruik en minder Co2 uitstoot,” zegt Yves Strubbe. ” Datzelfde procédé  zorgt er dan ook nog voor dat er minder vuil (zowel atmosferische als organische vervuiling) zich op de romp kan vastzetten. Minder vuil op de romp betekent minder brandstofverbruik. Indien cyclisch toegepast zorgen de volgende periodieke kuisbeurten ervoor dat er sneller en efficiënter kan worden gewerkt waardoor de arbeidskost drastisch afneemt. Ander voordeel is dat tijdens  de A-check van het vliegtuig aan de grond de onderhoudsingenieurs ook hun werkzaamheden kunnen uitvoeren.”

Het top-ecologische aanbod is volgens Strubbe aan het boomen in de USA. Nu moet Europa voor de bijl gaan. Drywash zal overal in Europa demonstraties en trainingen geven aan lokale medewerkers, kwestie van zeker te zijn dat de procedures correct worden gevolgd. Yves Strubbe: “Wij zijn ervan overtuigd dat dit product en deze methode van Drywashing de nieuwe norm wordt in het onderhoud van vliegtuigen onder druk van de strenger wordende milieuwetgeving. In  Zweden  is er nu al een heffing van 3.000 kronen per wasbeurt wanneer een vliegtuig op een traditionele manier met water wordt schoongemaakt.” Via de nv EFL (in de jaren negentig opgericht door Yves Strubbe) heeft Drywash heel wat West-Vlaamse brains aan boord in de persoon van Wim Corty, Yves Strubbe als marketeer en managing director en de door de wol geverfde Dirk Nollet als financierder en president. De Antwerpenaars Bart Jorissen en David Callebaut maken het kwintet compleet. “Een beter team kan je je niet bedenken,” aldus Yves Strubbe. Drywash nam een vliegende start en werd al aan de man gebracht op de luchthavens van Göteborg (Landvetter), Schiphol (Amsterdam) en Charles De Gaulle (Parijs). (KC)

info: www.DrywashAC.com