IZEGEM – Een auto kopen: het is voor sommigen een favoriete bezigheid, maar voor de meesten toch ook een stresserend proces. Met een steeds complexer aanbod, toenemende legale en fiscale onzekerheid, een brede waaier aan brandstof mogelijkheden en steeds duurdere auto’s, is die keuze-stress eigenlijk ook meer dan gegrond. Het feit dat er – tot nu – in België geen platform was dat consumenten op een objectieve en gebruiksvriendelijke manier helpt eenvoudig de auto te vinden die écht bij hen past, is dan ook opmerkelijk. Tot nu, dus. Carjack is een West-Vlaamse start-up die consumenten op een relevante manier door het complexe aankoopproces gidst.
Carjack werd opgericht door Simon Feys en Thomas Hanssens, met als missie het eerste relevante en klantgerichte platform te zijn dat mensen op een eenvoudige manier helpt de wagen te vinden die écht bij hen past. Op deze manier wordt Carjack ook het perfecte awareness– en lead generation platform voor de auto industrie. “Het commitment van een aantal automerken nog voor we live gingen zorgde voor extra vertrouwen in onze aanpak”, laten de starters weten.
Vindt de gebruiker een laag verbruik belangrijkst, en zijn adaptieve cruise control en achteruitrij-cameras cruciaal? Het Carjack platform configureert meteen de wagen in ieder merk die best voldoet aan die individuele noden, zodat de gebruiker alles in één oogopslag kan vergelijken. Daarnaast maakt Carjack het ook mogelijk voor consumenten om verschillende prijzen of testritten aan te vragen voor verschillende merken, en dat in 1 klik.
De online koper is in opmars
Simon Feys is een ex-McKinsey consultant en Thomas Hanssens was ex-digital marketing director bij het Brugse communicatiebureau D’M&S. “Hoewel automerken prat gaan op hun ‘klantgerichtheid’, maken ze het proces toch vaak nodeloos complex met een wildgroei aan versies, uitrustingsniveaus, en ingewikkelde configurators”, zegt het duo. “Daarom besloten we om zelf het heft in handen te nemen, en lanceerden we zopas ons platform www.carjack.be. Als consultant in de auto-industrie, werden we keer op keer geconfronteerd met een aantal interessante evoluties. Waar het beslissingsproces zich vroeger bijna volledig bij de dealers afspeelde, zien we dat consumenten hun keuze nu vooral online maken. Gemiddeld bezoeken consumenten slechts 1.1 keer een dealer per aankoop, maar spenderen ze wel bijna drie maanden aan online voorbereiding. Neem daar nog bij dat veel mensen zich oncomfortabel voelen bij het gebruik van een configurator, en dat het vergelijken over verschillende merken heen niet evident is. Zo we kwamen snel tot de beslissing dat er in België nood was aan ons aanbod.”