Volgens de bevoegde minister Peeters staan zaken als meer verkeersveiligheid, een vlottere doorstroming en een grotere verkeersleefbaarheid centraal in dit project. Het huidige verkeerscomplex wordt vervangen door een volledig nieuw op- en afrittencomplex met aandacht voor de actieve weggebruikers. Door het plaatsen van een geluidsmuur wordt er ook ingezet op de leefbaarheid van de omgeving. “Voor dit dossier dat al tientallen jaren een groot verkeersveiligheidsprobleem is, heb ik in mijn begroting 20,7 miljoen euro voorzien”, duidt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Gevaarlijk kruispunt
De aansluiting van de R8-Zuid op de A19 werd gerealiseerd in 1982. Tien jaar later, in 1992, werd de R8-Noord aangesloten op de A19 richting Ieper. In dat jaar werden ook de twee verkeerslichten geplaatst. Naarmate de jaren verstreken en het verkeer steeds drukker werd, zorgden die verkeerslichten voor vertragingen en onveilige situaties tijdens de ochtend- en avondspits, zowel op de R8 als op het einde van de A19. In het totale projectgebied, inclusief complex Gullegem-Moorsele gebeurden in de periode 2017-2019 (meest recente beschikbare gegevens bij AWV) 30 ongevallen, waarbij 4 zwaargewonden vielen.
De burgemeesters van Kortrijk en Wevelgem (respectievelijk Ruth Vandenberghe en Jan Seynhaeve) reageren vooral zeer opgelucht op het nieuws uit Brussel, dat geen dag te vroeg komt maar wel vele jaren te laat. De omgevingsvergunning werd eind juli 2021 goedgekeurd. De onteigeningsprocedure is ondertussen ook volledig afgerond. Vandaag werd ook de aannemer gegund – het Harelbeekse bedrijf Stadsbader – die de werken in de loop van 2022 zal starten.