“Dit is de ideale gelegenheid voor wie eens in detail wil zien hoe een van de grootste projecten uit onze provincie wordt aangepakt”, zegt Kortrijks burgemeester Ruth Vandenberghe. “Ik was zelf aanwezig bij de eerste spadesteek en de werken zijn impressionant. Meer dan 200.000 kubieke meter grond wordt afgegraven om van een van de gevaarlijkste kruispunten een veilige trompetaansluiting te maken. Een project van 20 miljoen euro dat na 25 jaar praten eindelijk onder handen wordt genomen.”
Ook Jan Seynhaeve, burgemeester van Wevelgem, is verheugd. “Voor de mobiliteit in de regio Zuid West-Vlaanderen is dit een van de belangrijkste werven van de jongste decennia”, dixit Seynhaeve. “De aansluiting A19-R8 was niet enkel gevaarlijk maar zorgde ook voor bijkomende druk op de wegen in onze kernen. De nieuwe realisatie zal de doorstroom vlotter en veiliger maken, en ook de leefbaarheid van onze deelgemeentes verhogen. We zijn verheugd dat de werken goed opschieten. Open Wervendag geeft niet enkel een inkijk in deze grootse realisatie, maar verhoogt ook het draagvlak bij onze inwoners.”
Update werken
Even een kleine stand van zaken. Het op- en afrittencomplex van de A19 met de R8 wordt in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer de komende jaren volledig heringericht. Momenteel is het grondverzet nog volop lopende en zijn ook de werken aan de nieuwe brug over de R8 in volle gang. Intussen is de aannemer gestart met het plaatsen van het betonnen brugdek boven de buitenring. Het einde van het volledige complex wordt verwacht tegen eind 2024.
Op 28 april volgt de volgende fasewissel voor dit project. Daarbij verplaatst de werfzone zich opnieuw naar de binnenring, waardoor het lokale verkeer op de buitenring van de R8 zal moeten rijden. Deze werfsituatie blijft duren tot het najaar. Door deze werfsituatie zal de afrit Gullegem/Waterven (komende van Bissegem) afgesloten worden, er wordt een omleiding via de R8 voorzien.