Omdat ook de rol van de makelaar verandert, onderging Dewaele Vastgoedgroep de voorbije twaalf maanden een ware metamorfose. Vijf merken die deel uitmaken van de groep fuseerden tot het vernieuwde Dewaele, het logo met de befaamde rode bol werd opgefrist, alle 48 kantoren kregen een facelift en er kwam een nieuw online woon- en onderneemplatform. Of hoe de professionele verjaardag van CEO Sofie Spriet – nu één jaar aan het roer van de grootste onafhankelijke vastgoedmakelaar van het land – niet onopgemerkt bleef.
Grenzen aan digitalisering
De makelaar blijft in de opgefriste kantoren inzetten op digitalisering, maar enkel als dat een duurzame én klantvriendelijke oplossing is. Om na te gaan wat werkt en wat niet, opende Dewaele in Waregem in 2018 zijn eerste kantoor van de toekomst. Daar leerde de makelaar dat digitalisering cruciaal is, maar dat er ook een grens aan is.
“Hoe leuk het ook is om met de meest gesofisticeerde software te werken en ook achter de schermen helemaal mee te zijn met de digitalisering, voor de klant is dit is in de praktijk niet altijd de beste keuze”, vindt Sofie Spriet. “We hebben geëxperimenteerd met tafels met touchscreens en hologrammen, maar daar zijn we intussen van afgestapt. We houden wel vast aan digitale wanden waarop klanten hun favoriete panden kunnen selecteren of een virtueel bezoekje aan hun droompand kunnen brengen. Maar het persoonlijk contact met de lokale vastgoedspecialist blijft nog steeds het belangrijkste.”
Minder merknamen
Exact één jaar na haar aanstelling legt CEO Sofie Spriet de laatste hand aan een nieuw kantelpunt in de geschiedenis van de vastgoedgroep, die in 1984 door één man, wijlen Pol Dewaele, werd opgericht en intussen 280 vastgoedexperten met allerhande specialisaties sterk is. De merknamen Van der Build, Turner, De Syndic, De Patrimonie en Build&Boost verdwijnen en bundelen hun krachten onder één dezelfde naam: het nieuwe Dewaele. Volgens Spriet is die merkenfusie een noodzakelijke strategische zet.
“Bij Dewaele Vastgoedgroep bouwen we al meer dan 38 jaar aan elk van deze specialisaties in vastgoed, telkens onder de vlag van één specifiek dochtermerk”, stelt de CEO. “Op vandaag zijn we dan ook in staat om op elke levensfase waar onze klanten – particulier, investeerder of ondernemer – met vastgoed in aanraking komen, niche-expertise aan te bieden. De evolutie van makelaar en syndicus naar een levenslange partner in wonen en ondernemen is dan ook een logische stap in ons groeiverhaal om future proof te blijven, waarbij we vanaf nu als één grote familie van specialisten naar buiten treden. De dochtermerken verdwijnen dan wel uit het straatbeeld, maar alle expertise blijft uiteraard aan boord én krijgt nog een extra laag dienstverlening.”
Als kers op de taart lanceert Dewaele ook een nieuw vastgoedplatform. Daar zal iedereen niet alleen door het aanbod van Dewaele kunnen grasduinen aan de hand van duidelijke en zeer specifieke zoekopdrachten, maar zullen ook uitnodigingen voor webinars en video’s met gratis advies worden gedeeld.