Togbåt – een innovatiebureau voor advocaten – is een samenwerking tussen Bram Vandromme en Sofie Spriet. Twee gedreven dertigers die samen meer dan 25 jaar ervaring bundelen in advocatuur, ondernemerschap, innovatie en strategie. “Togbat is het IJslandse woord voor sleepboot”, aldus Sofie Spriet. “Gekozen omdat onze ganse methodologie gebaseerd is op het advocatenkantoor als logge tanker in een woelige oceaan, en van koers veranderen is niet zo evident. Maar wij zien onszelf als een sleepboot die op een behapbare manier verandering brengt, én het advocatenkantoor vooral aanleert hoe ze zélf sleepboten aan hun tanker kunnen hangen om zo projectje per projectje stilaan van koers te veranderen, en vooral eerst een duidelijke koers te bepalen. Want heel wat kantoren zijn nogal stuurloos als het op visie aankomt. We kozen voor trouwens voor het IJslands, omdat IJsland het land is waar de bevolking volgens studies zowel het meest gedigitaliseerd als het gelukkigst is. En advocaten gelukkiger maken is net ook onze bedoeling.”
Alles verandert continu
Het gedrag en de verwachtingen van klanten veranderen in een razendsnel tempo. Dat is ook in de advocatuur, en bij uitbreiding de juridische markt, zo. “De meeste advocaten boeren nog steeds goed en liggen niet wakker van de veranderende wereld rondom hen, laat staan van die veranderde klant”, laat het duo weten. “Advocaten focussen liever op vandaag. Ze worstelen nu al met een teveel aan dossiers. Denken aan hun toekomst is niet aan de orde. Toch is het tijd om wakker te worden want er zijn kapers op de kust. En misschien sneller dan u denkt. Maar wat moet u dan als advocatenkantoor doen? Er komt zoveel informatie over ‘disruptie’, ‘innoveren’, technologie, automatiseren,… op u af. We begrijpen het als u het bos door de bomen niet ziet. Moet u halsoverkop dan alles veranderen? Uiteraard niet. Maar wat dan wel? En hoe pakt u dit nu best aan? Daar kunnen we met Togbåt bij helpen.”
Containertraject en tankertraject
Het duo Spriet-Vandromme biedt met Togbat.Legal ofwel een zogenaamd containertraject aan, ofwel een tankertraject. In het eerste geval ligt de focus op het traject van de klant. In het tweede geval wordt de organisatie integraal onder de loepe genomen.
“Het containertraject start met een ‘oceaansessie’ waarbij we een beeld geven van de advocatuur op vandaag, en alle uitdagingen die daarmee gepaard gaan”, aldus Sofie Spriet. “Na deze wake up call en een interne enquête, gaan we aan de slag tijdens de ‘containersessie’, waarbij we de reis van (potentiële klanten) doorheen uw kantoor volgen. Na deze sessie gaan we een ‘seinsessie’ organiseren, waarbij we ingaan op de lessen uit de containersessie, de communicatie naar/voor klanten, en kiezen jullie welke sleepboten (of projecten) jullie aan jullie tanker zullen hangen. Nadien krijgt u van dit alles een verslag, een round-up gesprek en een opvolgingsafspraak om te zien hoe ver de projecten staan.”
Het tankertraject is het traject dat meestal volgt op het containertraject, maar ook afzonderlijk kan worden gevolgd. Het legt de focus minder op het traject van de klant, maar meer op de tanker zelf. Het focust dus meer op het kantoor zelf. Het ontbreekt het nog jonge Togbat.Legal alvast niet aan sprekende referenties. Een bewijs dat er voldoende vraag en belangstelling is vanuit de markt.