SPIERE – Stow steekt bij monde van zijn CEO Jos De Vuyst zijn ambities niet onder stoelen of banken. De appetijt is groot. Het logistieke bedrijf heeft zich in Europa, en overigens in alle stilte, opgewerkt tot de numero uno van de sector. Nu wordt resoluut gemikt op een overzeese doorbraak, meer bepaald in de VS. De kanonnen staan klaar om te vuren.
Jos De Vuyst doet het opmerkelijke verhaal en de uitgesproken ambities van Stow uit de doeken in Ondernemers, de publicatie van Voka-West-Vlaanderen. Op twintig jaar tijd is Stow International gegroeid van een kmo, goed voor 3 miljoen euro, naar een mini-multinational van 650 miljoen. Aanwezig in tien EU-landen met eigen productiecentra, maar met het hoofdanker vooralsnog in de Kortrijkse regio (Spiere-Helkijn). Daar werd een state-of-the art fabriek neergepoot. Stow levert opslagaccomodatie aan de industrie en zet daarbij ook de allernieuwste technologiesnufjes in.
De huidige CEO Jos De Vuyst heeft het sinds 1989 allemaal van op de eerste rij meegemaakt. Vandaag heeft hij 1.750 mensen op de payrol staan en heeft hij van een bescheiden mus een fiere arend gemaakt. Straks wenkt, na Europa waar Stow de onbetwiste marktleider is, een grote sprong voorwaarts naar de Amerikaanse markt. De ambities en de lat liggen horizon 2025 erg hoog met de beoogde 1,2 miljard euro. Voor Jos De Vuyst is het duidelijk, zo zegt hij in Ondernemers: “Elke crisis heeft ook zijn positieve keerzijden.”
American dream met Amerikaanse grootaandeelhouder
Vandaag verdient Stow 95 procent van zijn omzet in Europa. “De Amerikaanse markt is in principe goed voor de rest, maar daar schuilt nog enorm veel potentieel, mede dankzij e-commerce die veel verder staat daar dan bij ons in Europa”, aldus Jos De Vuyst. “We zijn ons samen met onze professionele grootaandeelhouder (de machtige Amerikaanse private equity speler Blackstone) aan het voorbereiden op de grote sprong voorwaarts, de American dream. En dat via overnames van lokale spelers.”