De arbeidsmarkt is continu in beweging en dat vereist flexibele werknemers. Verschillende onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan dat investeren in personeelsleden bedrijven doet groeien. De West-Vlaamse projectontwikkelaar Bricks & Leisure, bekend van onder meer Domein Hengelhoef, ibis Budget Brugge-Jabbeke en enkele vakantiedomeinen in de Ardennen, beaamt dat. “Sinds een aantal jaar zetten we massaal in op een uitstekende training van onze sales medewerkers”, zegt salesmanager Cedric Boone. “Sindsdien groeit ons bedrijf jaarlijks met liefst 20 procent. Bovendien merken we dat onze werknemers veel meer initiatief nemen, zich flexibel opstellen en met plezier komen werken. Hun geluk straalt duidelijk af op onze klanten: anders kunnen we het succes niet verklaren. Bij ons start iedereen onderaan de ladder. Nieuwkomers starten met een intensieve sales training in ons bedrijf. Daarna krijgen ze een mentor. Op regelmatige basis komen daar sales trainingen bij en bekijkt de medewerker samen met de sales manager zijn vooruitgang. Onze jonge krachten houden van die aanpak. Ze leren voortdurend bij en dat houdt hen gemotiveerd. Bovendien bieden we tal van doorgroeimogelijkheden aan. Wie snel dingen oppikt, kan even snel doorgroeien naar managementposities. Dat is uniek in onze sector. Zo blijven zowel schoolverlaters als werknemers met al wat jaren ervaring op de teller gemotiveerd. Veel sollicitanten geven aan dat ze daarom ook voor ons kiezen.”
Om de snelle groei aan te houden, is Bricks & Leisure voortdurend op zoek naar nieuw sales talent. “We hebben het moeilijk om hardwerkend commercieel talent aan te werven”, zegt Boone nog. “We zijn dan ook op zoek naar jong bloed om onze rangen te versterken. Cijfers als de onze boek je alleen als de neuzen in dezelfde richting staan. Ons personeelsverloop is beperkt, en ik kan alleen maar denken dat onze klanten daarvan de vruchten plukken.” (KC)