ARDOOIE – Onze havens beschikken binnenkort over een nieuw wapen in de strijd tegen diefstal, intrusie en vandalisme. Met Europese steun ontwikkelen een aantal bedrijven en kenniscentra uit België en Nederland een hoogtechnologische totaalaanpak voor het detecteren van afwijkende patronen in havenomgevingen. Het project is een wereldprimeur en draagt de naam ‘PASSAnT’ wat staat voor ‘PlAtform for innovative Security Solutions hArbours & Terminals’. Het West-Vlaamse Sioen toont in dit dossier eens te meer zijn kunnen.
Een eerste innovatie bestaat uit de ontwikkeling van een slim zeil om vrachtwagens af te sluiten. Sensoren in het zeil signaleren wanneer iemand door het zeil probeert te snijden, en geven meteen een alarmsignaal bij een meldkamer. Naast het slimme zeil wordt binnen de totaalaanpak ook geëxperimenteerd met innovatief hekwerk en dataverwerkende camera’s.
Het slimme vrachtwagenzeil zorgt voor meer veiligheid. Textielbedrijf Sioen zet nu volop in op de ontwikkeling van geavanceerde zeildoeken die niet doordringbaar zijn en zo vrachtwagenladingen beschermen. Wie toch met een mes door het slimme doek probeert te snijden, doet in een centrale meldkamer een alarm afgaan. Een veiligheidsdienst gaat dan meteen ter plaatse en kan indien nodig de politie oproepen. Bert Groenendaal, R&D project coördinator bij Sioen Industries zegt: “Vandaag heeft Sioen meer dan 60% van de Europese zeildoekenmarkt voor vrachtwagens. We zijn voortdurend op zoek naar innovatieve oplossingen voor actuele problemen. Het PASSAnT project geeft ons de mogelijkheid om onze jarenlange geaccumuleerde knowhow in technisch textiel om te zetten in intelligente oplossingen.”
Steun voor het project
Gouverneur van West-Vlaanderen Carl Decaluwé juicht het initiatief alvast toe: “Mijn grootste bezorgdheid is de veiligheid in West-Vlaanderen. De inzet van geavanceerde technologie voor meer veiligheid is een must en een noodzaak. We kampen met onveilige toestanden onder meer door de loze beloftes en mensonwaardige handelingen van mensensmokkelaars. Dit moet resoluut de pas worden afgesneden, door ervoor te zorgen dat er geen intrusiemogelijkheden meer zijn. Het PASSAnT-project juich ik dan ook zeer toe. Er mag hiermee niet worden gedraald, want het gaat om mensenlevens, veiligheid en economische belangen”.
De komende drie jaar worden de verschillende nieuwe technologieën en middelen in de praktijk uitgetest. Op het einde van deze experimentele fase zullen de nieuwe veiligheidsoplossingen geïntegreerd worden in een concreet pakket maatregelen en instrumenten. Die kunnen ook in andere havens, in terminals of op bedrijventerreinen zorgen voor een betere veiligheid.