Het West-Vlaams Economisch Studiebureau (WES) heeft een economische studie gemaakt over het fenomeen “Sinterklaas”. Tweeduizend Belgen werden daarbij betrokken en bevraagd. Ruim de helft (58 procent) van de Belgen blijkt Sinterklaascadeautjes te kopen. Maar liefst 90 procent van de gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan zes jaar, gaat voor 6 december op koopjesjacht. Bij wijze van extrapolatie werd ook berekend hoeveel geld er aan Sinterklaas wordt besteed. Het WES komt uit op een cijfer van 350 miljoen euro, ofte een gemiddeld bedrag van 70 euro per kind.
Inspiratie voor Sinterklaas word gehaald uit traditionele kanalen zoals de wenslijstjes van de kinderen (88 procent), informatie in de winkel (66 procent), traditionele reclame (print of via tv) of ideeën van vrienden en familieleden. Informatiekanalen zoals radiospotjes, nieuwsbrieven en sociale media geven blijkbaar minder inspiratie. 65 procent van de Belgen die Sinterklaascadeaus kopen, zegt wel het internet te gebruiken om het winkelaanbod te vergelijken. De aankopen zelf gebeuren nog overwegend (78 procent) in de winkel zelf. (KC)