Signpost_Kortrijk pcLR-1225_0

Signpost versnelt digitale (r)evolutie in het onderwijs

KORTRIJK – Volgende week geven de scholen het startschot voor een nieuw jaar. Naast andere evoluties is de opkomst van de digitalisering een trend die niet meer te stoppen valt. De tijd van pen en papier is iets uit het verleden. Het succes van digitalisering in het onderwijs is grotendeels te danken aan het Kortrijkse Signpost van CEO Arne Vandendriessche die zijn bedrijf de voorbije jaren ziet groeien als kool. “Voor 2019 gaan we uitkomen op een omzet van ongeveer 25 miljoen euro”, voorspelt Vandendriessche aan de vooravond van 1 september. “Vijf jaar terug was dat 2 miljoen euro.”

De laatste 5 jaar is Signpost (50 medewerkers) aan een rollercoaster bezig, met een groei van minstens 40 procent per jaar. “120.000 studenten (eind dit jaar 150.000) bevinden zich op ons platform en we onderhouden 60.000 laptops”, aldus Arne Vandendriessche. “90% van de secundaire scholen én alle hogescholen kopen hun software aan ons.”

De Signpost Groep (Signpost, Academic Software, Leermiddel, WeZooz) heeft in België een unieke positie verworven als marktleider in het leveren van ICT-oplossingen voor het onderwijs. “We willen nu doorgroeien naar een Europees niveau”, aldus Arne Vandendriessche. “We zijn volop bezig een Europees salesteam aan het vormen en willen binnen de drie jaar meer dan 1 miljoen gebruikers op ons platform, Academic Software. Dit wordt het NETFLIX voor studentensoftware genoemd. Onder ons platform zitten 600 softwaretitels die de scholen en studenten via een ‘all you can eat’ formule aankopen per 12 maanden. Onze grootste fans zijn de grote softwaretitels zoals Microsoft of Adobe. Met hen hebben we lange termijn afspraken en ze steunen ons in onze internationale ambities. Onze Vlaamse manier van werken charmeert hen en is uniek in Europa. We hebben nu reeds projecten op 1 september in Frankrijk, Spanje en Duitsland. Vlaamse scholen hebben nu echt de stap gezet naar digitaal onderwijs. Vroeger waren dé leermiddelen in het onderwijs: pen en papier. Tegenwoordig evolueert alles erg snel en zijn digitale leermiddelen (software, hardware, digitale borden, …) niet meer weg te slaan. We staan echter nog maar in het begin van een echte revolutie: digitale content.”

Nieuwe trend met laptops

Een 5-tal jaar geleden waren er enkele pionierscholen die een laptopproject hadden lopen. Straks, op 1 september, gaan steeds meer leerlingen met een laptop naar de klas. “Zo zullen wij meer dan 120 scholen voorzien van laptops voor hun leerlingen”, aldus nog de CEO van Signpost. “Wetende dat er 950 secundaire scholen zijn in Vlaanderen, kan je rekenen op 12 tot 15 procent van de scholen die hun leerlingen verplichten om met een laptop naar de klas te komen. Daarnaast verhuren wij ook laptops. Inmiddels hebben we net onze 10.000ste laptop  verhuurd. Scholen willen een ‘laptop as a service’. De markt voor laptops in Vlaamse scholen kan alleen maar groeien in de komende jaren. Meer en meer scholen kiezen niet meer voor computerklassen (desktoppen) maar eerder voor toestellen pér leerling mét de juiste software. Een laptop met de juiste software is een werkmiddel (net als een rekenmachine of een boek), dus de studenten moeten dit ook thuis kunnen gebruiken. Daarom verkiezen wij met Signpost om altijd laptops in plaats van tablets in het secundair onderwijs, omdat leerlingen daarmee echt kunnen werken en produceren in plaats van enkel te consumeren.”