OOSTENDE – In de haven van Oostende zorgt Siemens dezer dagen voor een primeur in Europa, met het lossen van mega turbines (400 ton) op wieltjes. Het betreft de grootste en zwaarste windturbine van Siemens die via roll-on-roll-off gelost wordt op een speciaal daartoe ontworpen laad- en losponton.
Nadat half februari de eerste onderdelen voor het Rentelwindpark toekwamen op de REBO terminal in Oostende, was het technisch team nu aan haar huzarenstuk toe. Het zwaarste onderdeel van de Siemens 7 MW turbine, de gondel (20 m lang, 9 m breed, 7 m diep, 400 ton), kwam vanuit Cuxhaven (Duitsland) in West-Vlaanderen toe. Het laden en lossen van windturbine onderdelen is niet nieuw voor de haven van Oostende. Al sinds 2008 is de ‘Koningin der Badsteden’ actief in de offshore wind sector. Wel uniek is dat de gondel niet met een kraan gelost wordt, maar uit het schip Rotra Vente op de kade gereden werd volgens het zogenaamde roll-on-roll-off (roro) principe.
Unieke laad- en losinstallatie
Uitladen via roro is geen evidente operatie in een tijhaven zoals Oostende. Haven Oostende investeerde daarom in een drijvende laad- en losinstallatie met een draagkracht van maar liefst 650 ton. Het drijvend ponton met de aansluitende verbindingsbrug (60 m lang) naar de kade kan het gemiddeld tijverschil van 4,5 meter opvangen. Er kan dus quasi onafhankelijk van het getij geladen en gelost worden. Nooit eerder werd in een tijhaven een last met een dergelijke omvang en gewicht gelost. De installatie in Oostende is daarmede een unicum in Europa.
Deze zeer efficiënte operatie spaart veel tijd en verschillende gondels kunnen vlot na elkaar gelost worden. 1 gondel weegt maar liefst 400 ton, dat is gelijk aan ongeveer 40 stadsbussen. De totale organisatie van het lossen van 1 gondel duurt ongeveer 1 uur, maar het afrollen zelf gebeurt in 10 minuten. Met deze nieuwe laad- en losinstallatie is Haven Oostende weer een stap voor op de andere Europese tijhavens. Zo blijft het haar marktpositie in de offshore wind markt goed bewaken.