Handleidingen vormen één van de belangrijkste communicatiemiddelen tussen de producent van een product enerzijds en de installateur of de eindgebruiker anderzijds. Maar deze documenten hebben ook hun beperkingen: ze zijn statisch en vaak cryptisch en dus niet altijd even duidelijk. Dit kan ook gevolgen hebben bij bijvoorbeeld reparatieopdrachten, die danig veel vertraging kunnen oplopen.
Daikin weet als producent van verwarmingstoestellen en koelingsinstallaties alles van handleidingen. Om deze documenten die bij elk product worden meegeleverd, toegankelijker te maken, heeft Daikin de handen in elkaar geslagen met Savaco. Ook technical writing specialist Yamagata sluit zich aan bij het onderzoeksteam.
Sneller en efficiënter
In een eerste fase worden alle instructies die op papier staan geconverteerd naar tekst-to-speech technologie, en dat bovendien in verschillende talen. Yamagata neemt dat deel van de opdracht voor haar rekening. Het Kortrijkse Savaco van zijn kant bouwt een instructievideo waardoor alle info over een installatie of product voortaan visueel kan worden voorgesteld. Deze instructies worden met hulp van augmented reality-technologie nog verder verfijnd. Installateurs zouden de grote winnaars moeten worden want met een aangepaste QR-code worden ze wegwijs gemaakt om door het bos de bomen te zien en zo hun opdracht sneller en efficiënter uit te voeren.
foto: Carl Sabbe en Rik Vandemoortele van Savaco